Чи завжди пропаганда є злом?
Предмети: Медіаграмотність в умовах війни, Українська мова
Застосування: На уроці
Вік/клас: 11 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Дискусія, Індивідуальна робота, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Етика в медіа, Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа)
П.І.Б. автора: Баранова Вікторія Миколаївна
Короткий опис вправи, анотація: Під час повномасштабного вторгнення активна пропаганда стала одним із інструментаріїв війни. Ми стикаємося з абсурдною пропагандою РФ, що ґрунтується на брехні та домислах. Українській пропаганді приділяється значно менше уваги, а вона відіграє величезну роль у піднесенні бойового духу, а також у формуванні думки про те, що війна – це справа не тільки України. У вправі здобувачам освіти запропоновані уривки зі щоденних виступів В.Зеленського, де він послідовно утверджує думку про важливість захисту суверенності України для світу. Запропоновано виокремити агітаційні наративи з виступів та розтлумачити їхнє значення для вибудови стратегії дипломатичного спілкування. Вправа може бути використана для роботи з учнями/ученицями 11 класу профілю «Українська філологія» в контексті теми «Формування культури публіцистичного мовлення: способи привернення уваги, принципи побудови, засоби структурування тексту».
Мета вправи/заняття: Проаналізувати виступи В. Зеленського на предмет пропагандистських заяв, що спрямовані на посилення підтримки з боку міжнародних партнерів, пояснити значення таких наративів, спостерегти спільну ідею цих заяв, пояснити учням/ученицям, що пропаганда може бути й позитивною залежно від її мети; розвивати критичне мислення, усвідомлене читання, уміння працювати з медіатекстом, навички робити самостійні висновки з прочитаного, навички вести дискусії; виховувати громадянську свідомість, патріотичні почуття, уміння будувати вислови публіцистичного характеру
Необхідне обладнання/матеріали: Робоча таблиця на google-диску
Очікувані результати: Учні/учениці :
- Розмежовують поняття негативної та позитивної пропаганди;
- Вчасть критично аналізувати матеріал, зокрема опублікований в соцмережах;
- Вчаться етиці спілкування в соцмережах;
- Досліджують вектор дипломатичної політики нашої держави;
- Усвідомлюють важливість політичної, економічної, санкційної підтримки з боку партнерів України.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Займіть позицію
Пропаганда – це зло чи добро?
Обґрунтуйте свій вибір
Очікувані відповіді: пропаганда може носити агресивний характер, перетворюватися на маніпуляції, при цьому ще й ґрунтуватися на фейках – це негативна пропаганда, яка спотворює свідомість. А є пропаганда загальнолюдських цінностей, пропаганда, спрямована до досягнення потрібного результату. Вона, звичайно ж, є позитивною.
Використані джерела: 1. Хроніки Незалежності. Україна – це Європа [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://lb.ua/news/2018/07/04/401973_hroniki_nezavisimosti_ukraina-.html. – Назва з екрана
2. Zelenskiy / Official [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://t.me/V_Zelenskiy_official. – Назва з екрана