info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Медіаграмотність в умовах війни, Українська мова
Застосування: На уроці
Вік/клас: 7 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Декодування, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Інфобезпека, Пошук і збір інформації, Цифрове здоров’я
П.І.Б. автора: Наталія Процайло, вчитель української мови та літератури Жовківського ЗЗСО I-IIІ ст. #1 Львівської обл.
Короткий опис вправи, анотація:

Що не можна публікувати у соцмережах під час війни? Кому можна  довіряти ? На ці та багато інших питань ми спробуємо відповісти на уроці, а також дізнаємося все про дієприслівниковий зворот, як правильно будувати речення з дієприслівниковим зворотом.


Мета вправи/заняття:
  • розвивати критичне мислення задля ефективної роботи з інформацією (її пошук, аналізу, декодування та інтерпретація) та розпізнавання візуальних маніпуляцій;
  • розвивати інформаційну та візуальну грамотність;
  • співставляти візуальні та словесні образи, описувати зображення;
  • критично оцінювати  інформацію.

Необхідне обладнання/матеріали:

мультимедійне обладнання


Розпочинаємо заняття з опитування

  • Опитування та обговорення питань

  Для опитування можна використати  mentimeter (https://www.mentimeter.com/)  або обговорити з учнями запропоновані питання  без застосунку.                                                                           

Отже: людям подобається ділитися новинами, незвичайними подіями, бути не тільки свідком, а й першоджерелом. Однак слід пам’ятати, що в умовах воєнного стану треба бути обережним, публікуючи фото, відео чи коментар.

Отже, це люди, які мають вплив на величезну аудиторію, вони  вишукують цікаві новини, незвичайні події, охоче діляться своїми міркуваннями щодо певних ситуацій. Ми повинні пам’ятати : міркування, власні думки – це не факти!

Отже:звичайно, кожен з нас має відчувати свою відповідальність за те, що публікує у соцмережах. Чи ви пересічний користувач чи блогер, чи лідер думок  спочатку переконайтеся, що ваш допис, фото, відео нікому  не зашкодить. Особливо  дуже уважно треба ставитися до власних публікацій чи дописів тих, кому ви звикли довіряти, під час війни,бо кожне випадкове фото, відео, коментар  може коштувати комусь життя.

  • Пригадайте, що вам відомо про дієприслівник.
  • Які морфологічні ознаки властиві дієприслівникам?
  • Яку синтаксичну роль виконує дієприслівник у реченні?

Уважно розгляньте зображення . Знайдіть дієприслівник. Чи є в реченні слова, які залежать від дієприслівника?

дієприслівниковий зворот завжди виконує роль обставини.

Зверніть увагу! Якщо дієприслівниковий зворот стоїть перед дієсловом – присудком, його виділяють комою:  Затамувавши подих, Михайло слухав.

 Завдання

  • Уважно прочитайте запропоновані тексти.
  • Знайдіть у текстах дієприслівникові звороти, зверніть увагу на розділові знаки.
  • Запропонуйте до кожного тексту заголовок.

            

Текст1

   1.За геолокацією фото - , відеоматеріалів легко встановити, де саме розташований той чи інший об’єкт . 2.У цьому може переконатися кожен читач, погравши в цікаву онлайн – гру GeoGuessr.3. Гра дуже проста. 4.Ви віртуально опиняєтеся у незнайомому місці планети – в місті, полі чи на дорозі: гра скеровує вас у довільне місце сервісу Google Street View. 5.Там ви можете рухатися вулицями, вивчати навколишні об’єкти .6.Потім ви маєте вгадати, де ви є, поставивши точку на мапі світу.7. Чим ближче поставлена точка до реальної локації, тим більше очок вам нараховує гра.8.Таким чином ви відкриваєте своє місце перебування.

(Джерело: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://detector.media/infospace/article/197960/2022-03-30-shcho-konkretno-i-chomu-ne-mozhna-povidomlyaty-i-pokazuvaty-v-media-pid-chas-viyny/&ved=2ahUKEwj_oZiQhL_4AhVIl4sKHZTUB_oQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw2kSlJyEJuPWO5IKICz75uf)

Текст 2

1.Ворожі спецслужби намагаються отримати потрібну інформацію, використовуючи популярні ігрові платформи. 2. За умовами гри в одному мобільному застосунку учасники шукають коробки з віртуальними призами, які можна обміняти на електронні гроші. 3. Під час проходження маршруту діти здійснюють фотофіксацію місцевості, зокрема об’єктів військової та критичної інфраструктури.4. Уся інформація завантажується у базу ігрового застосунку. 5.Так ворог може використовувати у своїх цілях інформацію, отриману за допомогою подібних платформ.  6. Будьте обачні, обираючи ігри!

(Джерело: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ukrinform.ua/amp/rubric-ato/3475425-ak-ne-stati-koreguvalnikom-vorozogo-vognu.html&ved=2ahUKEwjWj4TnjL_4AhWtAhAIHfoyD7kQFnoECAUQAQ&usg=AOvVaw1GEIVrlnJroacQB0bM4Q0L )

Текст 3

1.Споживати інформацію потрібно розумно, відокремлюючи факти від суджень. 2.Особливо це вміння є важливим під час війни. 3.Однак перевірити факти у воєнний час нелегко. 4.Події стрімко зміюються, з’являється нова інформація. 5.Це спонукає людей самостійно коментувати ті чи інші  події, ділитися новинами, цього  робити не варто.6. Пам’ятайте : військова інформація подається із запізненям .7.Це потрібно для безпеки громадян та ЗСУ. 8.Кому ж можна довіряти? 9. Відповідь проста : тільки офіційним джерелам!

  • Дієприслівникові звороти є ( вкажіть порядковий номер речення)

Текст 1………………..

Текст 2………………………

Текст 3…………………………

  • Про геолокацію як важливий інструмент здобуття інформації йдеться у

А) Текст 1, 3

Б) Текст  2, 3

В) Текст 1, 2

  • Надійним джерелом інформації є:

А) Інтернет – сторінки блогерів, лідерів думок.

Б) Дописи відомих політичних діячів.

В) Державні офіційні джерела.

  • Поміркуйте, що об’єднує три тексти.

Завдання

  • Поміркуйте, що не так із дієприслівниковим зворотом.

Зявляючись у соцмережах, ми були дуже здивовані змістом публікації.

Запамятайте! Дія, названа дієприслівником, повинна стосуватися в реченні того ж діяча, що й дія, названа присудком.

 З’явившись у соцмережах, публікація здивувала своїм змістом.

Творче завдання

  • Напишіть вільне есе, розмірковуючи, чому важливо відповідально ставитися до того, що ми публікуємо у соцмережах.У творчій роботі використайте дієприслівникові звороти( 1-2)

 

Очікувані результати:
  • Учні отримають навички з
  • розвитку критичне мислення задля ефективної роботи з інформацією (її пошук, аналізу, декодування та інтерпретація) та розпізнавання візуальних маніпуляцій;
  • розвитку інформаційної та візуальну грамотність;

з критично оцінювання  інформації


Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
  • Сьогодні я дізнався/дізналася…..
  • Я вмію….
  • Найбільше на уроці мене здивувало….
  • Розповім друзям і рідним про….

 

 


Використані джерела:

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://detector.media/infospace/article/197960/2022-03-30-shcho-konkretno-i-chomu-ne-mozhna-povidomlyaty-i-pokazuvaty-v-media-pid-chas-viyny/&ved=2ahUKEwj_oZiQhL_4AhVIl4sKHZTUB_oQFnoECA8QAQ&usg=AOvVaw2kSlJyEJuPWO5IKICz75uf

 https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.ukrinform.ua/amp/rubric-ato/3475425-ak-ne-stati-koreguvalnikom-vorozogo-vognu.html&ved=2ahUKEwjWj4TnjL_4AhWtAhAIHfoyD7kQFnoECAUQAQ&usg=AOvVaw1GEIVrlnJroacQB0bM4Q0L

 


    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram