info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Математика
Застосування: На уроці
Вік/клас: 11 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Новинна грамотність, Пошук і збір інформації

ПІБ автора(ки) *

Ганенко Вікторія Леонідівна

Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*

Запорізька єврейська гімназія «ОРТ-Алєф»

Ваша посада*: Вчитель математики

Короткий опис вправи, анотація*

Учні знайомляться з досягненнями українців, які LIGA.net опублікували до 30-ї річниці незалежності України. Розглянемо деякі з них і розв’яжемо задачі про ймовірність на основі цих матеріалів та додаткових відомостей.

Мета вправи/заняття*

Відпрацювати навички використання формули ймовірності випадкової події; виявити міжпредметні зв’язки математики з медіаграмотністю; розвивати логічне мислення, зібраність, уважність до деталей та вміння орієнтуватись в інформаційному середовищі; виховувати патріотичні почуття та гордість за батьківщину.

Необхідне обладнання/матеріали*

Проєктор або екран з доступом до інтернету для трансляції веб-сторінок, альтернатива – особисті телефони/планшети дітей для ознайомлення з посиланнями.

Детальний опис вправи/уроку*

Пригадаємо, як аналізувати інформацію, мас-медіа та чому медіаграмотність так близько пов’язана з математикою.

Обговорюємо з учнями наочну схему, яка дозволяє аналізувати отриману інформацію. Її взято з підручника медіаграмотності для учнів на сайті https://citizen.in.ua/  Тема 5.9 Критичне мислення, або чому необхідно бути медіаграмотним.

За схожими ідеями ми задаємо собі запитання і при розв’язанні математичних завдань. На них ґрунтується і математичне мислення. Чи достатньо даних для розв’язання задачі? Чи актуальними є дані? Чи логічним є подання даних? Наскільки достовірними є дані? Чи всі дані необхідні, або є зайві дані у умові? Без цього не є можливим розв’язання і математичної задачі.

До 30-ї річниці незалежності України LIGA.net знайшла тридцять цікавих українських продуктів, які змогли перемогти конкурентів на світових ринках. Розглянемо деякі з них і розв’яжемо задачі про ймовірність на основі цих матеріалів.

  1. Ми експортуємо штучні сапфіри, з яких виготовляють надсучасні бронежилети та бронескло для броньованих автомобілів та використовують у ракетно-космічній галузі. Роблять їх в Харківському науково-технологічному комплексі «Інститут монокристалів». Тут вирощують найбільші у світі кристали штучних сапфірів.
сайт1

Задача 1. Яка ймовірність виграти конкурс була у Інституту монокристалів?

Розв’язання:

А – подія, що конкурс виграє Інститут монокристалів.

.

  • Україна стрімко увірвалася на міжнародний ринок ІТ-технологій. Зараз доходи від них посідають третє місце (після сільськогосподарської продукції та продукції металургії) в статті українського експорту.

Т.к. не всі випускники після набуття освіти працюють за спеціальністю, то візьмемо кількість випускників по нижній межі. 

Задача 2. Вищі заклади освіти закінчили 16 тис. претендентів, неформальну освіту закінчили 10 тис. претендентів. Визначіть, яка ймовірність, що роботодавець з усіх претендентів обере спеціаліста: а) що закінчив вищий освітній заклад; б) що закінчив неформальну освіту?

Розв’язання:

А – подія, що обрали спеціаліста з вищого закладу освіти.

В – подія, що обрали спеціаліста з неформальною освітою.

  • Крюківський вагонобудівний завод славиться виробництвом міжрегіонального швидкісного двосистемного електропоїзда “Тарпан”. Ці швидкісні поїзди зараз обслуговують рейси Інтерсіті +.

Задача 3. За інформацією про види і кількість місць у даному типі вагонів обчисліть,  яка ймовірність навмання купити білет за кожним класом окремо.

Розв’язання:

А – подія, що купили білет І класу.

В – подія, що купили білет ІІ класу.

С – подія, що купили білет ІІІ класу.

D – подія, що купили білет для пасажира з інвалідністю.

;    ;

;      .

  • Українським вченим з Аерокосмічного інституту та Національного авіаційного університету вдалося створити рідкий струменевий скальпель. Він під час операцій на внутрішніх органах, а також під час видалення злоякісних пухлин практично не пошкоджує кровоносну систему. Через це втрати крові мінімальні, а складні операції – менш травматичні. Це дозволяє скоротити тривалість операції та зменшити післяопераційний період реабілітації пацієнтів.

Захворюваність на рак посідає друге місце після серцево-судинних захворювань. Тому дуже важливо мати змогу максимально ефективно виконувати операції.

Задача 4. За статистичними даними кількості населення України у 2020 році та кількості випадків захворюваності зі злоякісними новоутвореннями в Україні у 2020 році обчисліть ймовірність захворіти на рак.

Розв’язання:

Статистика населення України в 2020р – 41,9 млн.

Статистика захворюваності на рак в 2020р – 54147+59221≈113тис.

А – подія, що людина захворіє на рак.

.

Очікувані результати*

Поєднання медіаграмотності та математики дає більш ширше використання обох предметів у реальному житті. Учні бачать наочно і наглядно практичну реалізацію обох предметів. Одночасно з цим дізнаються про нові факти за темами гордості за Україну та її громадян, виховують в собі патріотичні почуття.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*

Людина настільки вважається вільною та самостійною, наскільки вона вміє раціонально і здраво осмислювати оточуючий світ. Математичний стиль мислення – це вміння аналізувати, відслідковувати закономірності та приймати зважені рішення. Ця наука допомагає нам з пошуком істини в морі сучасної інформації. Медіаграмотність як і більшість сфер життя не може обійтись без аналізу та синтезу інформації. А завдання математики – не навчання лічбі, а навчання прийомам людського мислення під час лічби (Л. Толстой). Тому одна з найкорисніших звичок – це звичка думати.

Використані джерела*

  1. «Інститут монокристалів» - сапфір для армії та ліки для серця. Укрінформ : веб-сайт. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-regions/2373367-institut-monokristaliv-sapfir-dla-armii-ta-liki-dla-serca.html (дата звернення: 06.03.2023).
  2. Україні є чим пишатися. Укр аїнський репортер: веб-сайт. URL: https://ukrreporter.com.ua/suspilstvo/ukrayini-ye-chym-pyshatysya.html (дата звернення: 06.03.2023).
  3. Не руда і кукурудза. 30 продуктів незалежної України, які завоювали світ.URL:https://project.liga.net/projects/30_products_ukraine/?fbclid=IwAR3lzKNwkjajSreNJK1-xkLICFCweUVQQ1C6zd7BqxkaSrwqIQUh4B8JC4g(дата звернення: 06.03.2023).
  4. Результати національного дослідження ІТ-індустрії. https://itukraine.org.ua/results-of-a-national-study-of-the-it-industry.html (дата звернення: 06.03.2023).
  5. Інтерактивний підручник з медіаграмотності. С.36-39. URL: https://citizen.in.ua/photos/topic/f/20190102_113514_rozdil-5-36-39.pdf (дата звернення: 06.03.2023).
  6. ПАТ»Крюківський вагонобудівний завод»: веб-сайт. URL: https://kvsz.com/index.php/ua/produktsiya/pasazhirske-vagonobuduvannya/motorvagonnij-rukhomij-sklad/item/1902-shvydkisnyi-dvosystemnyi-elektropoizd-ekr-1 (дата звернення: 06.03.2023).
  7. Національний канцер-реєстр України. Рак в Україні 2020-2021. Захворюваність, смертність, показники діяльності онкологічних служб. URL: http://www.ncru.inf.ua/publications/BULL_23/index.htm#dodatky (дата звернення: 06.03.2023). 
  8. Статистичний збірник «Чисельність наявного населення України». URL:https://ukrstat.gov.ua/druk/publicat/Arhiv_u/13/Arch_nnas_zb.htm (дата звернення: 06.03.2023).
magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram