Завдання: Проаналізуй візуальні джерела, використавши алгоритм дослідження карикатур. Дай відповіді на додаткові питання.
Алгоритм дослідження карикатур (за посібником «Історія епохи очима людини»):
1. Яка головна ідея карикатури? Поясніть свою думку.
2. Перевірте дату створення карикатури. Якій події чи якому явищу вона присвячена?
3. Чи упізнаєте ви персонажів? Завдяки чому? Яке ставлення до персонажів, позитивне чи негативне, відображає карикатура?
4. Визначте символи, використані автором. Чому художник помістив їх у малюнок?
5. Яку оцінку, інтерпретацію персонажів, подій, явищ подає малюнок? Чи згодні ви з нею?
6. Які ідеї та політичні погляди сповідує автор? Як це можна визначити?
7. З якою метою створювалася карикатура? На кого вона розрахована?
8. Що вам уже відомо з інших джерел про події, пов’язані зі змістом карикатури? Як співвідносяться ваші попередні знання з посланням карикатури?
2. Карикатура з журналу «Перець», 1967.
Додаткові запитання:
1. До якого висновку підштовхують споживача автори карикатур?
2. Спростуйте послання, що подані у карикатурах радянською пропагандою.
3. Які послання даних карикатур використовуються в сучасній російській пропаганді?
Додаткові запитання:
1. З якою метою карикатуру супроводжує вірш? Чи зрозуміле послання автора без текстового супроводу?
2. Чому карикатурист використав домовину, яку назвав «схрона»?
3. Чому сучасна російська пропаганда продовжує використовувати ім’я Степана Бандери?
6. Ілюстрація книги, 1944. Підпис під карикатурою: «Вигадана казочка чи хитрий маскарад».
Додаткові запитання:
1. Який історичний факт ліг в основу карикатури?
2. Чому радянській пропаганді було важливо донести дану карикатуру до читача?
Додаткові запитання:
1. Чому для радянської пропаганди було важливо спаплюжити антирадянський союз
повсталих українців та поляків?
2. Які повідомлення про українсько-польські стосунки поширює сучасна російська пропаганда? З якою метою?
3. Чому сучасній Україні важливо мати гарні стосунки з Польщею?
8. Карикатура з журналу «Перець», 1953.
9. Карикатура з журналу «Перець», 1953.
10. Карикатура, повоєнний період.
Додаткові запитання:
1. Чому нацистські образи ОУН переакцентовуються
на американські? З якими подіями пов’язані такі акценти?
2. Чому радянській пропаганді було важливо висміювати
українську еміграцію?
3. Як висвітлюються українсько-американські стосунки в
сучасній російській пропаганді? Установіть паралелі сучасної пропаганди та даних карикатур.
4. Чому сучасній Україні важливо мати гарні стосунки зі Сполученими Штатами Америки?
11. Карикатура, повоєнний період.
Додаткові запитання:
1. Як співвідноситься дане послання із історичною дійсністю?
2. Чому для радянської пропаганди було важливо показати такий образ українця?
3. Як сучасна російська пропаганда подає боротьбу українців за незалежність? Якими б образами вона доповнила даний ряд?
Пропоновані теми проєктів:
1. Образ українського визвольного руху в радянській пропаганді.
2. Антиукраїнська пропаганда в СРСР та сучасній росії: образи наступності.
3. Український тризуб у радянські пропаганді.
4. Образ Степана Бандери в радянській пропаганді.
5. Маркери українців в радянській та російській пропаганді пропаганді.
Детальний опис вправи/уроку додається окремим файлом:
https://drive.google.com/file/d/12syG-fZzp_FIDM0KKg41zEQl7lx2nwzN/view?usp=sharing