Тулбокс уроків медіаграмотності

Патріотичні літературні фейки та маніпуляції: добро чи зло?

Предмети: Інформатика
Застосування: На уроці
Вік/клас: 10 клас, 9 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Пошук і збір інформації

ПІБ автора(ки) *: Циммерман Олена Володимирівна

Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Запорізька гімназія № 62 Запорізької міської ради

Ваша посада*: учителька інформатики

Короткий опис вправи, анотація*

впродовж останніх років в соціальних мережах розповсюджується чимало контенту патріотичного спрямування, в тому числі декламація актуальних сьогодні творів відомих українських поетів. Але серед таких творів часто зустрічається чимало підробок (фейкових творів), авторство яких приписують відомим українським поетам, або у творі автора відбувається підміна декількох слів, через що твір стає “пророчим” та “патріотичним”. Пропонована вправа «Патріотичні літературні фейки та маніпуляції: добро чи зло?» покликана навчити здобувачів освіти перевіряти контент, виявляти фейки та маніпуляції, не розповсюджувати фейкову інформацію в соціальних мережах.

Мета вправи/заняття*: проаналізувати повідомлення із соціальних мереж та відео з декламацією або піснею певного автора, висунути гіпотезу про відповідність авторства; знайти оригінальний твір в декількох джерелах або спростувати його існування у цього автора; порівняти з оригінальним твором та виявити чи було його змінено; зробити висновок про твір – це фейк, маніпуляція або правда; формувати навички критичного мислення, уміння працювати з інформацією; виховувати відповідального користувача мережею Інтернет, який не розповсюджує неперевірену інформацію.

Необхідне обладнання/матеріали*: роздруковані тексти повідомлень із соціальних мереж, QR-код з покликанням на відео з декламацією твору, комп’ютер або ґаджет, під’єднані до мережі Інтернет.

Детальний опис вправи/уроку*

Обговорити з учнями роль соціальних мереж у житті людини.

Які функції соціальних мереж?

Можливі відповіді учнів/учениць:

Соціальні мережі відіграють важливу роль у житті людини. Завдяки їм ми можемо отримувати необхідну інформацію, зберігати спогади, спілкуватися з рідними і друзями незалежно від відстані. Завдяки соціальним мережам та новинним сайтам ми можемо бути в курсі подій з усіх куточків світу.

Які небезпеки очікують користувачів соціальних мереж?

Можливі відповіді учнів/учениць:

Через соціальні мережі поширюють багато неправдивої та спотвореної інформації. Можливий злам акаунту та витік особистої інформації. Невиправдана витрата часу. Кожен користувач знаходиться в своїй «інформаційній бульбашці» та необізнаний стосовно певних речей, процесів, подій та поглядів. 

Що таке фейк та маніпуляції?

Можливі відповіді учнів/учениць:

Фейк — це повністю вигаданий факт.

Маніпуляція — це викривлення правдивого повідомлення, коли фейк поєднують з правдою, для достовірності.

Користувачі щодня стикаються з неправдивою інформацією, і більшість людей піддається маніпуляціям.

Як не піддатися фейкам та маніпуляціям у соціальних мережах і не розповсюджувати їх? 

Можливі відповіді учнів/учениць:

Критично мислити та перевіряти інформацію.

Як якісно перевіряти інформацію?

Можливі відповіді учнів/учениць:

Щоб якісно перевірити інформацію, потрібно:

  • перевіряти джерела, порівнювати декілька джерел;
  • перевіряти цитати;
  • перевіряти експертів, аналізувати, чи є вони справжніми експертами;
  • якщо хтось робить твердження щодо фактів – ці факти треба перевірити.

Завдяки Інтернету ми можемо швидко та легко знайти будь-яку інформацію, яка нас цікавить. Але треба перевіряти надійність джерел інформації. 

Перед виконанням вправи поділити учнів на 2 групи.

Завдання для кожної групи:

  • Переглянути відео, просканувавши QR-код, та прочитати повідомлення із соціальних мереж. Дати відповідь на запитання: “Які емоції у вас викликало це відео та повідомлення?”
  • Виділити слова у творі, які на вашу думку викликають дисонанс, не притаманні цьому автору, до яких ви б сказали: “не може бути, щоб цей автор так міг висловитися у той час”.
  • Висловити гіпотезу чи належить поданий твір зазначеному автору.
  • Знайти в мережі Інтернет за назвою твору або фразою з твору електронні версії творів на різних сайтах. Також знайти та завантажити pdf версії електронних збірок зазначених авторів.
  • На яких сайтах найчастіше знаходили електронні версії творів. Оцінити надійність цих джерел.
  • Порівняти текст твору з повідомлення та відео з оригінальним текстом. Знайти відмінності, якщо такі є.
  • Зробити висновок: чи дійсно твір належить автору, чи не відбулось підмін деяких слів, що зробило твір більш актуальним та патріотичним.
  • Дати відповідь на запитання “На вашу думку виправдовує себе розповсюдження патріотичної, але неправдивої та викривленої інформації, задля доброї справи, наприклад, зміцнення патріотичного духу нації?”
  • Заповнити таблицю:
Назва творуАвтор творуАналіз рядків твору.Висновок
    
    
    

Завдання для групи 1

Завдання 1

Сегодня день рождения Тараса Шевченко - Советчица Кидстафф

Завдання 2

Завдання 3

Завдання для групи 2

Завдання 1

https://lh4.googleusercontent.com/2RwHi73gPQ25eeFp8rEHEU_tMUbEkYblm3WJve88Pne8nz9SUXlIKuTITwt_0603bXU2s4upMylgjSCqUyJhan_ZpA3tdYcav0mVWvmN7rvf3o3lBcrpemv8wA223AvjxqXNdmBYJgzS

Завдання 2

https://lh6.googleusercontent.com/xFKby6-NKWCsGRnxzyBS2xMHH8pAoLj4iGSbV9hbZYO4P-bAOHs2tDFIkks-js3foYDCnfekeI1DSsSq9QLJkfZnNFzp3ZIa9oEWjJ8TcrcLuthp6qmSm7RITRFDYaN1ohHSEQ_GlZU3

Задвання 3

Зразок заповнення таблиць:

Група 1

Назва творуАвтор творуАналіз рядків твору.Висновок
КацапТарас ШевченкоНе знайдено серед творів Тараса Шевченка Алфавітний покажчик творів. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів. Том. 2. (izbornyk.org.ua)Авторство Тараса Шевченка НЕпідтверджено. Вірш «Кацап» Т. Шевченко – це фейк.
Розрита могилаТарас ШевченкоВсі рядки твору співпадають з оригіналом Розрита могила. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів. Том. 1. (litopys.org.ua)Авторство Тараса Шевченка підтверджено
Я утверждаюсьПавло ТичинаЗамінено слова в оригінальному тексті Я утверждаюсь — Павло Тичина, читати повністю текст твору онлайн. УкрЛіб : Українська Бібліотека (ukrlib.com.ua)«Тевтоніє» на «Московіє», «червоні українці» на «незламні українці», «на українських нивах, на російських» на «на українських нивах, на московських»Від редакції: існує думка, що цей вірш був адаптований під радянську цензуру друзями Павла Тичини перед візитом НКВС, що цілком можливо. Але документального підтвердження цієї інформації поки що не знайдено.У Павла Тичини є твір «Я утверждаюсь», але деякі слова замінено. На одному з ресурсів знайдено адаптовану версію твору, але підтвердження цього факту немає. Тому можна вважати інформацію у відео та повідомлені як спотворену та маніпулятивну.

Група 2

Назва творуАвтор творуАналіз рядків твору.Висновок
А що, брати, проспали волю Тарас ШевченкоНе знайдено серед творів Тараса ШевченкаАлфавітний покажчик творів. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів. Том. 1. (izbornyk.org.ua)та Алфавітний покажчик творів. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів. Том. 2. (izbornyk.org.ua)Авторство Тараса Шевченка НЕпідтверджено. Вірш «А що, брати, проспали волю» Т.Шевченко – це фейк.
Багно гнилеє між країв Європи Іван ФранкоЗамінено слова в оригінальному тексті Багно гнилеє між країв Європи — Іван Франко, читати повністю текст твору онлайн. УкрЛіб : Українська Бібліотека (ukrlib.com.ua) «між країв Європи» на «сході Європи» та «О А[встріє]!» на «Росіє!»У деяких публікаціях, наприклад Іван Франко – 44. «Багно гнилеє між країв Європи…» (i-franko.name)( Франко І. Я. Зібрання творів у 50-и томах. – К.: Наукова думка, 1976 р., т. 1, с. 172 – 173.) має таку редакцію: «Росіє! Де лиш ти поставиш стопи…».Але у примітках зазначено: «Четвертий рядок сонета 44 («О А[встріє]! Де ти поставиш стопи…»), відтворений за автографом Івана ФранкаУ Івана Франко є сонет «Багно гнилеє між країв Європи» та доведено факт, що цей сонет присвячений Австрії, а не Росії, тому можна вважати у відео та повідомлені як спотворену, маніпулятивну інформацію. 
Гомоніла Україна уривок з поеми «Гайдамаки» Текст повідомлення та пісні співпадає з оригінальним текстом Гайдамаки. Тарас Шевченко. Повне зібрання творів. Том. 1. (litopys.org.ua)Авторство Тараса Шевченка підтверджено

Очікувані результати*

здобувачі освіти навчилися аналізувати та перевіряти контент, що представлений в соціальних мережах та не сприяти просуванню та розповсюдженню його, у разі виявлення спотвореної інформації та фейків;

навчилися порівнювати декілька джерел та оцінювати їх надійність.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*

Після виконання вправи дати відповідь на таке проблемне питання: патріотичні літературні фейки та маніпуляції: добро чи зло?

Очікувані відповіді:

Дійсно, теми творів багатьох українських письменників і поетів актуальні і сьогодні. Безперечно, ці твори прославляють український народ, його боротьбу за незалежність, є патріотичними, несуть код нації. Але підміна слів у творах, або взагалі приписування чужих творів найвідомішим українським авторам, слова й думки яких часто вважають пророчими, є небезпечною, навіть нібито задля доброї справи, наприклад, піднесення патріотичного чи бойового духу народу. По-перше, небезпека полягає в маніпуляціях з текстом, що сприяє викривленню думки, яка закладена у творах, по-друге, розповсюдження таких літературних фейків свідчить про неосвіченість людей, які не знають творчість своїх митців.

Використані джерела*

  1. Що таке фейки та як їх викривати? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: Що таке фейки та як їх викривати? | Internews Ukraine
  2. Тарас Григорович Шевченко [Електронний ресурс]. – Режим доступу: Тарас Шевченко на сторінці Ізборник. (izbornyk.org.ua)
  3. Бібліотека української літератури УкрЛіб [Електронний ресурс]. – Режим доступу: Бібліотека української літератури УкрЛіб (ukrlib.com.ua)