Постер/ Інтелект-карта/Дорожня карта “Інформація. Шлях медіаграмотності”
Предмети: Англійська мова, Біологія, Географія, Громадянська освіта, Гурток, Дизайн, Етика, Зарубіжна література, Захист України, Інформатика, Історія, Математика, Медіаграмотність в умовах війни, Мистецтво, Німецька мова, Основи здоров’я, Правознавство, Природознавство, Технології і трудове навчання, Українська література, Українська мова, Факультатив, Фізика, Фінансова грамотність, Хімія, Я досліджую світ
Застосування: На занятті в дитсадку, На уроці, Поза уроком, Поза школою
Вік/клас: 1 клас, 10 клас, 11 клас, 12 клас, 2 клас, 3 клас, 3-4 роки, 4 клас, 5 клас, 5-6 років, 6 клас, 7 клас, 8 клас, 9 клас, Навчання впродовж життя, Студенти
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Дебати, Декодування, Дискусія, Індивідуальна робота, Кейси, Критичне мисленння, Проєктна робота, Фронтальна робота
Теми медіаграмотності: Етика в медіа, Інфобезпека, Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаринок, Медіасоціалізація, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Новинна грамотність, Пошук і збір інформації, Стереотипи, Цифрове здоров’я
П.І.Б. автора: Пилипчук Світлана Володимирівна
Короткий опис вправи, анотація: Вправа "Інформація. Шлях медіаграмотності" передбачає практичну аналітичну діяльність однієї людини, або групи осіб. Учасникам/учасницям презентується інтелект-карта, що пропонує шлях аналізу будь-якої інформації в легкій та зрозумілій формі, з нотками гумору.
Для початку, авдиторії пропонується інформація, якась новина з соціальних мереж (фото, відео, мем, стаття тощо).
Як сказано у притчі про три сита "перш ніж щось сказати просій це через три сита: чи правда це, чи не зашкодить це комусь, чи принесе користь…" (джерело притчі https://dyvensvit.org/blogs/1012797/)
Так і учасникам та учасницям потрібно просіяти представлену їм інформацію через ці сита, а ще через аналіз, синтез і логіку.
Тобто, буквально, пройтися шляхом, що пропонує карта і визначити для себе
- чи можна цю інформацію відкривати;
- чи варто брати до уваги;
- чи потрібно коментувати, реагувати, поширювати.
Мета вправи/заняття:
- навчити авдиторію критично і аналітично сприймати інформацію, що є навколо;
- допомогти визначити чітку логіку, послідовність і кроки, що допоможуть відсіяти фейки, маніпуляції, дезінформацію та ІПСО;
- привести до усвідомлення, що всю інформацію, насамперед, потрібно сприймати як чиюсь думку, а не факт і лише після логічних та інтелектуальних маніпуляцій визначати чи варта вона вашої уваги та реакції.
Необхідне обладнання/матеріали:
- проєктор/мультимедійна дошка/ телевізор тощо;
- роздруковані Інтелект-карти в кожного учасника та учасниці, або розіслані на e-mai чи гаджет
- при письмовому виконанні вправи - аркуші паперу і ручки/олівці;
- при віддаленому виконанні вправи - онлайн-дошка чи стіна, де б учасники могли б залишити свої висновки і міркування;
- логіка та критичне мислення)
Очікувані результати: Учасники та учасниці
- Аналізують за поданою картою, її логікою, інформацію з якою зустрічаються в повсякденному житті.
- Чітко розуміють, що шлях медіаграмотності починається з усвідомлення, що всі повідомлення, матеріали, фото та відео - будь-який вид інформації з якою вони зустрічаються, це насамперед, чиєсь самовираження, а не факт чи істина.
- Розуміють, що контакт з інформацією починається з моменту її відкриття чи натиснення на посилання, навіть якщо нічого не читали, не коментували, не сприйняли.
- Критично мислять, співставляють інформацію із своїм баченням, перевіряють і аналізують.
- Розуміють, що не варто необдумано реагувати, чи поширювати інформацію.
- Уміють перевіряти інформацію фактично.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Авдиторія складає white and dark list із матеріалів, які опрацювала.
Блокує, банить чи подає скарги на неправдиву, фейкову інформацію.
Відкриває, коментує, висловлює свою думку щодо… поширює безпечну інформацію.
Керівник/спікер проводить підсумки роботи, збирає відгуки і пропозиції.
За одне заняття має бути повноцінно проаналізована хоча б одна новина, фото, відео тощо.
Найбільш активні учасники та учасниці отримують заохочення.
Усі учасники та учасниці по завершенні заняття отримують поради, чи письмовий перелік ресурсів, якими можна скористатися, щоб перевірити будь-який вид інформації на достовірність, або знайти фахові поради з медіаграмотності.
Використані джерела: Використані джерела:
- Карта створена повноцінно у ресурсі www.canva.com.
- Притча https://dyvensvit.org/blogs/1012797/)
- Вправа розроблена на основі курсів, ініціатив з медіаграмотності та ресурсів, що просувають медіаграмотність в маси фахово: EdEra, Orometeus Kуншт, Фільтр, Накипіло, АУП, НотаЄнота, ІМІ, Суспільне, Громадське, StopFake, По Той Бік Новин, Detectormedia тощо