Детальний опис вправи з додатками https://docs.google.com/document/d/1upt0HX_3fVu4MQEMIk0bbPZeANGZRjNd48W-K-CKZpQ/edit?usp=sharing
ЗАВДАННЯ.
Учні та учениці класу попередньо об’єднуються у три групи. Кожна група отримує по два візуальні джерела часів Другої світової війни. Перша група – карикатури, друга група – облігації займу, третя група плакати (Додатки 2-4) та аркуш із завданням до документів (Додаток 1). Одне джерело створене на замовлення радянської влади інше представниками українського національно-визвольного руху. Завдання до документів – проаналізувати візуальні джерела, давши відповіді на питання:
- До яку виду медіа можна віднести подані ілюстрації
- Виділіть факти і судження, які відображають ілюстрації
- Хто і з якою метою створив ці документи?
- Які емоції викликають ілюстрації і чому?
- Як ви оцінюєте подію, явище, процес, який відображає ілюстрація?
Оголосіть завдання на загал і запропонуйте групам обговорити відповіді та зафіксувати їх на папері. Надайте час на виконання – 7-10 хвилин. Запросіть групи представити результати на загал. Поставте питання всім групам:
Які висновки щодо впливу наданих документів на населення можна зробити? Візуальні джерела створені на замовлення радянської влади мають маніпулятивний характер
ДЛЯ ВЧИТЕЛЯ. Повідомте учням, що під час вивчення теми “Україна в роки Другої світової війни” розглянемо як ворогуючі сторони використовували прийоми пропаганди у контропропаганди. СРСР в 20-30-ті роки ХХ століття активно використовував пропагандистські технології. А під час Другої світової війни вони набули ще більшого розмаху. Потрібно було мобілізувати населення та збройні сили для ведення важкої війни, а також впливати на сили та населення, які вороже ставилися до радянської влади. У хід йшли візуальні документи, аудіо та відеотрансляції. Ми розглянемо як радянська влада вела пропаганду взагалі і зокрема проти українського національно-визвольного руху. В таких умовах учасники українського руху Опору повинні були організувати контрпропаганду. Національної української держави не існувало, проте було достатньо боєздатне військо — Українська повстанська армія. Вона воювала на кілька фронтів, насамперед проти більшовицької росії та ще проти нацистської Німеччини. Однак не обмежувалася лише збройним протистоянням, а вела й контрпропагандистську діяльність. У підпільних умовах керівники УПА налагодили потужну видавничу мережу і поширювали ідеї визвольної боротьби. Найбільшої популярності набули листівки-карикатури про більшовицьку брехню про рівність і братерство. А сам СРСР зображався як тюрма народів, причому не лише українського. [4]
ПІДСУМУЙТЕ.
Український національно-визвольний рух у роки Другої світової війни не міг блокувати радянську пропаганду. Тому представники українського руху Опору вели контрпропагандистську роботу. Радянська пропаганда викликала емоційну реакцію. І переважно це були негативні емоції, дегуманізація ворога. Пропагандистські документи українського національно визвольного руху спонукають людину аналізувати і думати над інформацією, мають в своїй основі ціннісну складову.