ПІБ автора(ки) *: Князєва Вікторія Миколаївна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Мелітопольська гімназія №23 Мелітопольської міської ради Запорізької області
Ваша посада*: вчитель інформатики та англійської мови
Короткий опис вправи, анотація*: вправа спрямована на визначення понять «блогер», «лідер думок»; на формування світогляду щодо свободи слова, думки тощо, обов’язків та відповідальності публічних осіб перед суспільством
Мета вправи/заняття*: ознайомитися з суттю поняття «блог», «блогер»; оцінити вплив лідерів думок; формування навичок критичного мислення та відповідальності за свій вибір
Необхідне обладнання/матеріали*: маркерні, магнітні дошки або фліп-чарти, папір А4 20-30 шт., маркери (в залежності від кількості учасників), папір для фліп-чарта (2 шт.), друковані матеріали Додатків А-Г
Детальний опис вправи/уроку*:
Тема: Рівні свободи
Тривалість: 65 хвилин
Рекомендації щодо проведення
- Наведені вправи рекомендується проводити після циклу вправ, які спрямовані на визначення цінностей і принципів демократії, прав та свобод громадянина. Вітається ознайомлення із Загальною декларацією прав людини та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод. Відповідно до вікових особливостей учасників тренінгів можна застосувати варіант цих документів, спрощений для дітей.
- Звернення тренера/фасилітатора до учасників у вправах зазначені курсивом.
- Для тренінгу формуються групи від 2-х до 4-х учасників в кожній.
Хід заняття
І. Розминка
Вправа “Броунівський рух” (5 хвилин)
Група зображує броунівський рух: учасники ходять по приміщенню. Потім, за сигналом, вони формують групи за принципом, оголошеним тренером/фасилітатором. Наприкінці фасилітатор називає принцип об’єднання, який допоможе сформувати групи для подальшої роботи.
ІІ. Основна частина (55 хвилин)
«Мозковий штурм» (2 хв.)
Питання для проведення «мозкового штурму»:
- Хто такий «блогер»?
(приклади відповідей – людина, яка: надає інформацію, розважає, хоче творчо самореалізуватися, заробити, бути почутим/почутою)
- За офіційним визначенням (у Вікіпедії):
Блогер — людина, що є автором блогу.
Блог – це інформаційно наповнений щоденник, одна з форм авторського проєкту. Автори блогів пишуть про те, що з ними відбувається, висловлюють свої думки з приводу тих чи інших тем, подій.
Вправа «Хто є хто?» ( 15хв.)
Учасники об’єднуються у групи, які сформувалися після руханки.
- Розподіліть надані вам приклади блогів у три групи за визначеними особисто вами ознаками. Ознаки записувати/прикріпляти як заголовок кожної групи (5 хв.).
Учасникам надаються картки з прикладами діяльності блогерів (Додаток А). За можливістю це робити на вертикальних поверхнях (магнітних дошках чи користуватися наліпками), щоб був вільний доступ всім учасникам для подальшого обговорення.
Обговорення:
- Кожна група називає ознаки, за якими відбувався вибір і його (по 1 хв. на групу).
- Фасилітатором наводяться офіційно прийняті дефініції видів блогерів:
1. Опініон-лідер – лідер, який має суттєвий вплив на думки і світогляд людей. Його судження, вчинки та ідеї слугують взірцем для інших (наприклад, дієтолог, як лідер думки в питаннях здорового харчування).
2. Селебрітіс – відомі, знамениті люди (актори, співаки).
3. Блогер – той, хто отримав підписника шляхом органічного зростання і різних активностей. Тобто, це «онлайн друг», спосіб життя якого імпонує підписнику.
- Чи змінили ви думку щодо свого попереднього вибору? (надається 3 хв. на обговорення, зміни)
- Чи виникли у вас труднощі? У чому вони полягають? (P.S. деяких блогерів можна віднести одночасно більше ніж до однієї групи)
Вправа «Немає меж?» ( 35 хв.) /за технікою «світове кафе»/
Учасники формують інші групи за будь-яким принципом (через руханку, випадковими стікерами тощо).
Кожній групі пропонується визначити:
- Якими мають бути цінності, що формують особистість блогера?
- І якими принципами має керуватися блогер у своїй діяльності (відповідно до визначених цінностей)?
Кожна група формує зміст двох аркушів (10 хв.) (Додаток Б):
Після цього в групі залишається по одному представнику (господар/господиня) для пояснення точки зору вибору групи. Інші учасники «мандрують» по групах (наприклад, за годинниковою стрілкою), вислуховують господаря/господиню групи та вносять свої зміни: вносять уточнення в існуючі твердження, дають згоду/незгоду, привносять щось своє (по 3 хв.)
Групи повертаються до себе, аналізують правки та ранжують отримані результати (2 хв).
Кожна група називає по черзі цінності, а потім принципи, які були вибрані. Фасилітатор на аркушах фліп-чарта записує відповідно n-вибраних цінностей і k-сформованих принципів (без повторів).
Фасилітатор роздає групам приклад запропонованих ГО «Центр ґендерної освіти» ціннісних орієнтирів та принципів для блогерів та блогерок (Додаток В, Додаток Г).
Обговорення:
- Чи погоджуєтесь ви з пропозицією, що «Свобода слова, свобода вираження поглядів, свобода створення контенту» має займати першу шпальту? Чому (так/ні)?
- Чи мають бути дотичними поняття «свобода слова, поглядів,…» для пересічної людини (споживача контенту) та блогера (джерела контенту)?
- Якими стандартами, інструментами має регулюватися «рівень свободи» і чи можна застосовувати цей термін?
Очікувані результати*: сформованість поняття «блогер»; визначення категорій «рівень свободи», «відповідальність» та їх коефіцієнт у діяльності блогера; розвиток критичного мислення під час читання медіатекстів, просмотру фото і відеоматеріалів; формування «крихти недовіри» до контенту, який пропонує «лідер думок» для того, щоб бути готовим до факт-чекінгу отриманої інформації
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*:
- Свобода слова це:
«… не право говорити все, що заманеться, це – відповідальність за свої слова»?
«… Блогери також мають нести відповідальність за те, що пишуть – і не особливу, блогерську, а загальнолюдську відповідальність. Крім того, варто не забувати – все, що опубліковане в інтернеті вже не є приватним»?
- Старий афоризм: «Не думай. Якщо думаєш — не говори. Якщо говориш — не пиши. Якщо пишеш — не підписуйся. Але якщо ти думаєш, говориш, пишеш і підписуєшся — не дивуйся»
Використані джерела*:
- https://ua.hive-mind.community/blog/334,kodeks-etiki-blogera
- https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%91%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B5%D1%80_(%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F)
- https://chk.dcz.gov.ua/node/7174
- https://ms.detector.media/sotsmerezhi/post/26984/2021-04-02-khoch-smartfon-do-rany-prykladay-10-instagram-blogiv-adekvatnykh-ukrainskykh-medykiv/
- https://imi.org.ua/articles/vatni-blogeri-svoboda-slova-chi-pidsudna-sprava-i780