Для початку пригадаймо кілька термінів.
Що таке асоціація?
Очікувана відповідь: образи, які виникають на основі побаченого, почутого, це зв’язки на основі нашого життєвого досвіду.
Що таке стереотип?
Очікувана відповідь: упереджене ставлення до чогось або когось, нав’язане суспільною думкою.
Що таке сугестія?
Очікувана відповідь: це навіювання, переконання, вплив на свідомість інших, зміна їх поглядів.
Дякую за відповіді. Поміркуйте над таким питанням: миша – це красиво? (відповіді можуть бути кардинально протилежними). Дійсно, для когось – це потвора, а для когось – миле створіння. Це залежить від нашого ставлення, від нашого досвіду, уподобань. Миша – це миша, а епітет до неї ми підбираємо самі. Часом наше ставлення до людини, події, речі формується під впливом побаченої, прочитаної інформації. Недарма ж існує поняття маніпуляції свідомістю людських мас. Пропоную вам перевірити, наскільки змінюються наші асоціації в залежності від отриманої інформації. Об’єднаймось у 5 мінігруп (принцип утворення груп обирає учитель, наприклад, по 2 парти, що поруч). Кожна група отримує свою інформаційну картку. Завдання: розглянути ілюстрацію та опрацювати текстовий коментар до неї. На основі отриманої інформації написати три асоціації до слова “чорний”. П’ята група пише асоціації на основі власного життєвого досвіду.
Перша група
Очікувані відповіді: елегантність, стиль, мода
Друга група
Очікувані відповіді: знижки, покупки, гроші
Третя група
Очікувані відповіді: містика, тварини, потойбіччя
Четверта група:
Очікувані відповіді: жертви, агресія, пам’ять
П’ята група:
Очікувані відповіді: будь-що залежно від життєвого досвіду учнів/учениць. Найчастіше називають асоціації з негативною конотацією, оскільки традиційно чорний колір – це колір скорботи.
Підсумок: Отже, що означає чорний колір?
Очікувана відповідь: багато чого, це залежить від контексту, у якому він вживається. Це може бути містика, знижки, жертви, стиль – зовсім не пов’язані між собою речі. Тобто на наші асоціації, наше сприйняття впливає інформація, яку ми отримуєю.
А чи можна завдяки інформації маніпулювати людьми?
Очікувана відповідь: звичайно, адже будь-який факт можна “помістити” у потрібну інформаційну оболонку. Від цього він сприймається по-різному.
Як же уникнути подібних маніпуляцій?
Очікувана відповідь: критичне мислення, фактчекінг, неупереджене ставлення.