info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Громадянська освіта, Медіаграмотність в умовах війни, Фінансова грамотність
Застосування: Поза школою
Вік/клас: Навчання впродовж життя
Методи: Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Маніпуляція
П.І.Б. автора: Ганна Горленко, медіапедагог, до 2020 – вчитель-методист, відмінник освіти України, вчителька економіки Хмельницької гімназії №1 імені Володимира Красицького; авторка посібника «Медіаосвіта на заняттях з фінансової грамотності» https://www.aup.com.ua/19307-2/
Короткий опис вправи, анотація: Заняття формує навички з запобігання телефонному шахрайству. Це вид шахрайства, коли зловмисник телефонує / надсилає СМС і переконує жертву повідомити особисту, фінансову чи конфіденційну інформацію або переказати гроші. Метою шахраїв, які використовують такі методи, – отримання доступу до банківських рахунків жертви або пряме видурювання грошей
Мета вправи/заняття: Під час активної фази українсько-російської війни значна частина населення України опинилася в скрутному становищі – в окупації, евакуації, обстрілах, втратою роботи і відсутності джерел існування. Емоції страху, жалю, співпереживань, постійної тривоги охоплюють кожного з нас.  В такому стані користувачі часто не вдаються до ретельної перевірки інформації і стають легкими жертвами махінаторів. Заняття може бути проведене для дорослого населення, так і для батьків та освітян, позаяк діти дуже зрідка стають жертвами телефонного шахрайства.
Необхідне обладнання/матеріали: Лекційний тип

Заняття формує навички з запобігання телефонному шахрайству. Це вид шахрайства, коли зловмисник телефонує / надсилає СМС і переконує жертву повідомити особисту, фінансову чи конфіденційну інформацію або переказати гроші.

Метою шахраїв, які використовують такі методи, – отримання доступу до банківських рахунків жертви або пряме видурювання грошей.

Здійснюють свої операції злодії або за допомогою телефонного дзвінка, або за допомогою СМС-повідомлення.

Номер вашого телефону стає доступним для шахрая через різні бази даних телефонних номерів, які можна знайти в інтернеті або купити спеціально. Іноді зловмисники попередньо спостерігають за вашими сторінками в соціальних мережах, на різних сайтах. Часто ми ділимося своїми номерами телефону у віртуальному просторі і мимоволі надаємо багато інформації про себе: наше ПІБ, клієнтом якого банку ми є, які ми останнім часом здійснюємо фінансові операції,  які товари чи послуги шукаємо тощо. Шахраї цілком свідомо використовують таку інформацію про нас для того щоб спіймати нас на психологічний гачок і досягти своїх цілей.

Зловмисники дуже винахідливі та постійно придумують
нові схеми обману. Вмить визначити шахрая складно. І якими б обізнаними не
були люди, частенько вони стають жертвами вимагачів і віддають їм великі
суми. Найчастіше телефонні шахраї працюють групами, нерідко серед них є
люди, що відбувають покарання в місцях позбавлення волі.

Надалі наведено основні групи телефонних шахрайств.

Телефонний дзвінок

Вам надходить дзвінок як правило  з невідомого номеру і той, хто телефонує представляється:

Ким представляється той, що зателефонував/ла Основний меседж
Працівником банку « Ваша картка заблокована…»

«З вашої картки намагаються зняти гроші…»

«Вам надається додатковий кредитний ліміт…»

«Стався технічний збій в програмі банку, в результаті чого Ви може втратити усі свої заощадження..»

Працівником поліції « Ваш родич здійснив ДПП / арештований/ затриманий тощо. Щоб уникнути відповідальності слід заплатити певну суму грошей  …»

«Знайдено  банківську картку, перевірте, чи ваша картка на місці…»

Працівником мобільного оператора « Ваш номер  заблоковано внаслідок технічного збою, для відновлення потрібно…»

«Ваш номер телефону використано для шахрайських операцій. Вам необхідно…»

Працівником комунальних

служб

«Ваш рахунок за опалення/водопостачання, електроенергію поповнено на таку суму. Чи  саме ви здійснили це перерахування коштів?...»
Покупцем вашого товару
Представником

якоїсь компанії

“Вітаємо! Згідно з акцією “Разом назавжди” ви стали власником авто/ виграли в лотерею/ стали переможцем акції…»
Далеким родичем «Привіт тітко Галю! Перекіньте мені на картку певну суму грошей, терміново. Я в біді!...»

В подальшій розмові з’ясовується, що вам для вирішення зазначеної проблеми необхідно:

  • перерахувати певну суму грошей;
  • повідомити реквізити вашої банківської карти (номер, термін дії, CVVкод);
  • паролі від особистих кабінетів банку або мобільного оператора і коди доступу, що приходять в СМС - повідомленнях;
  • кодові слова;
  • здійснити термінові дії за підказкою співрозмовника біля банкомату або терміналу;
  • завантажити на смартфон додаток/програму, за допомогою якої здійснити певні операції.

Окрім попередньо зібраної про вас інформації, що дозволяє їм до вас звертатися по імені, називати номери ваших карток, банків, клієнтом яких ви є, зловмисники використовують спеціальні методи психологічного впливу на своїх співрозмовників. По-перше, вони розмовляють цілком впевнено, грамотно, що одразу викликає довіру. По друге, як правило перші меседжі сформульовані так, щоб викликати у вас емоції страху, тривоги, розпачі, або радощів та захоплення, щоб ви втратили здатність розмірковувати прагматично. По третє, здебільшого співрозмовник наголошує на виключній терміновості у прийнятті рішень та на  швидких діях. Все це одразу спонукає виконувати вказівки шахрая. І тільки після розмови, коли ви вже поклали слухавку, приходить в усвідомлення підозра, що щось тут не так.

Що робити, щоб не потрапити на гачок телефонного шахрая?

Правило 1. Не відповідати на дзвінки з невідомих номерів.

Варто виробити в себе таку звичку щодо незнайомців, але під час військової агресії це не завжди можливо. Враховуючи велике переселення людей з районів бойових дій та  евакуацій, а також те, що значна частина населення знаходиться на окупаційній території, дуже багато з нас втратили зв’язки зі своїми родичами. Але ми все одно чекаємо на будь-які відомості про них. Тому відповідаємо незнайомцям в надії, що вони повідомлять нас про рідних.

Правило 2. Записувати розмову

Дзвінки з невідомих номерів, а також від осіб, що представляються співробітниками компаній та фірм варто записувати. Більшість сучасних смартфонів мають таку функцію. Слід заздалегідь навчитися вмикати цю функцію під час розмови, а співрозмовника попереджувати, що розмова записується. Після такого повідомлення шахрай скоріше за все кине слухавку, а справжній співробітник продовжить говорити.

Правило 3. Не довіряти одразу нікому!

Яку б жахливу чи радісну інформацію ви не отримали від незнайомців – НЕ ВІРТЕ відразу!

Слід перевіряти все, що вам повідомляють.

Просіть  співрозмовника перетелефонувати через кілька хвилин, а за цей час поділіться своїми сумнівами з рідними, зателефонуйте за відомими вам телефонами офіційних установ:банку, мобільного оператора,комунальників тощо. Справжні шахраї як правило не будуть робити повторних дзвінків. Їх ціль за одну розмову добитися свого, а перетелефонування для них вже є ризиком.

 

Правило 4. Не повідомляти конфіденційної інформації і не виконувати дії, до яких спонукають.

Слід пам’ятати, що співробітники банків, мобільних операторів, комунальних служб та інших компаній не вимагають у своїх клієнтів ані телефоном, ані через інтернет, ані в живому спілкуванні наступні дані:

  • номер банківської картки, термін її дії, CVV2-код, а також паролі, що надходять в СМС-повідомленні, кодове слово, яке ви надавали банку для ідентифікації;
  • логіни та паролі входу до ваших он-лайн кабінетів;

Крім того навіть співробітники служб безпеки банків, мобільних операторів, поліції та комунальних служб не моніторять в постійному режимі стан рахунків, облікових записів всіх своїх клієнтів. Тому скоріше за все навіть за системного порушення роботи технічного обладнання чи кібератаки, вони не будуть телефонувати кожному своєму клієнтові.

Як тільки від вас співрозмовник починає вимагати якусь конфіденційну інформацію слід одразу припинити розмову.

Для перевірки себе рекомендуємо пройти ігрове он-лайн тестування «Здолай шахрая!» яке розміщено на ресурсі https://game.ema.com.ua/ .

Онлайн-гра «Здолай шахрая!» – це гра-симуляція від Української міжбанківської Асоціації членів платіжних систем ЄМА, де на гравців чекають симуляції різноманітних видів платіжного шахрайства.

Наступні ігри в  цій базі стосуються телефонного шахрайства:

·        №4 Бабай Гудбайкін

·        №14 Сирний Ґава

·        №33 Код да Вишну

·        №37 Покращений Джі

·        №47 Тимофей Вюʼвер

·        №51 Безпечний Ктулху

СМС – повідомлення

Часто шахраї надсилають СМС-повідомлення, які вимагають певних дій, які також можуть призвести до втрати або власних грошей, або конфіденційних даних.

Найбільш поширені  шахрайські повідомлення зведено у наступну таблицю:

Зміст повідомлення Результат
«Пришліть якомога більше СМС на номер “ХХХ” і виграйте телевізор (машину, поїздку і т.д.). Як правило, внизу дрібними літерами прописано, що кожне смс коштує певну, доволі велику суму грошей, а шанси на перемогу мінімальні. Ось і виходить, що в кращому випадку Ви виграєте 100 грн, витративши при цьому 1000 грн. Дуже поширений спосіб обману, який все ще знаходить свою аудиторію.
“Акція! Перекажіть гроші на номер “ХХХ” і отримайте вдвічі більше!” Багато любителів “халявних” грошей вирішують спробувати та починають з малого – відправляють, наприклад, 50 грн. Отримують у відповідь 100 грн. Відправляють 100 грн – отримують 200 грн. У такі моменти люди ловлять кураж і надсилають, скажімо, 1000 грн, а у відповідь – нічого.
«Давай познайомимося!» Починається привітне сюсюкання, виникає бажання дізнатися у співрозмовника/ці якомога більше,  навіть фото може надіслати для Вас. Загалом ви можете так захопитися, що навіть не звернете увагу на стан свого рахунку, а, як правило, номери з яких надсилають подібні СМС мають спеціальні тарифи на повідомлення.
“Кинь на рахунок 50грн.»

Підписують син, донька, брат, друг або іменем Рита, Олег тощо

Деякі абоненти, особливо люди пенсійного віку, поповнюють рахунок шахраїв, думаючи, що це пише хтось із знайомих або близьких людей.
«Ваш мобільний рахунок поповнено на 100 грн Дякуємо, що ви з нами!». Приходить СМС не від вашого мобільного оператора, а від невідомо кого, а через кілька секунд відбувається вхідний дзвінок. Голос повідомляє, що тільки що помилково переказав гроші не на той номер, і просить повернути їх за допомогою послуги “Мобільний переказ”. Фактично у Вас вимагають повернути гроші з вашого рахунку, який насправді не змінювався. Далеко не кожен стане відразу перевіряти свій баланс і дізнаватися чи справді він був поповнений.
«Вітаємо! Ви стали переможцем акції нашої компанії і виграли авто/холодильник, ноутбук тощо!» Далі людині пропонують поповнити номер мобільного на певну суму, як правило, не менше 1000 грн, після чого її скажуть адресу сервісного центру, де можна отримати “приз”. Бувають випадки, що зловмисники також вказують фейкові сайти відомих автовиробників, перейшовши на які Ви справді знайдете свій номер телефону в переліку переможців, однак Вам запропонують заплатити 1% від суми вартості авто в якості податку за перемогу. В жодному разі не надсилайте кошти, хоча Ви і бачите свій номер на сайті, він є шахрайським.
«Терміново погасіть заборгованість! Деталі за телефоном з коротким чотирьохзначним номером, або номером, що починаються з 090… або 070… Враховуючи те, що нині майже кожен з нас бере щось в кредит, рука одразу тягнеться зателефонувати і поцікавитися, кому і скільки я раптом заборгував. Але робити цього не варто, так як з телефонного рахунку може пропасти чимала сума.

За допомогою коротких номерів (набір з чотирьох цифр) можна додзвонитися в службу порятунку, на популярні радіостанції, отримати юридичну підтримку, зв’язатися зі страховою компанією, викликати таксі і багато іншого. Такі послуги надають сторонні провайдери за офіційним договором з Вашим оператором стільникового зв’язку на взаємовигідних умовах.

За надані послуги кожному клієнту оператора стільникового зв’язку провайдер послуг, напевно, відраховує якийсь відсоток з прибутку. Ви телефонуєте за вказаним номером через якусь причину. Інформацію Вам буде надавати людина, яка детально Вас розпитає, візьме хвилину-другу на пошук відповідей на Ваші конкретні питання. А потім ви дізнаєтеся, що за розмову з ввічливою дівчиною з рахунку списали кругленьку суму, скажімо 50-100 грн за 10 хвилин розмови. Обман? Та ні, все чесно. При цьому активно використовуються різні хитрі прийоми з приховування інформації про вартість подібних послуг. Так, щоб не можна було притягти до відповідальності за статтею “обман споживача”.

090 та 070 – це код платного номера, який з космічною швидкістю “з’їдає” всі гроші, тариф може сягати 100грн/хв.

Слід пам’ятати, що шахраї весь час вдосконалюються і використовують нові можливості для обдурювання своїх жертв. Вони навіть користуються війною у своїх цілях. За період військової агресії почастішали випадки, коли  шахраї надсилають СМС про нарахування соціальної допомоги від міжнародних організацій тимчасово переміщеним особам, людям з деокупованих регіонів тощо і видурюють конфіденційні дані чи невеличкі суми грошей ніби за оплату митних зборів, за перерахування коштів тощо.

Що робити, щоб не потрапити на гачок СМС - шахрая?

Правило 1. Не перераховувати  кошти

Не перераховувати гроші за вказаними в СМС – повідомленні реквізитами і не переходити за наведеними посиланнями.

Правило 2. Не перетелефоновувати за вказаними в повідомленні номерами і не надсилати зворотні СМС

Це можуть бути «дорогі» номери,зв'язок з якими просто «зніме» значні суми з вашого мобільного рахунку.

Правило 3. Перевіряти інформацію зазначену в повідомленні через інші джерела

Перевірити інформацію про акції варто на офіційних сайтах компанії.

Знайомим чи родичам, від яких ви ніби отримали СМС з проханням про поповнення рахунку варто перетелефонувати і перепитати.

Перевіряти стан свого мобільного рахунку, якщо вам повідомляють, що помилково вам поповнили рахунок.

Перевірити себе щодо розуміння дій шахраїв можна за допомогою наступних он-лайн ігор «Здолай шахрая»:

  • №15 Бед Викрадайло
  • №23 Твентін Тарантіно
  • №53 Страшне Базікало

Переглянути відеопрезентацію від авторки

Очікувані результати: Сформовано навички запобігання фінансовому шахрайству
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Ідентифікація маніпуляторів
Використані джерела:
  1. Телефонні шахраї: 20 способів видурювання грошей в українців. https://www.uezd.com.ua/telefonni-shahraji-20-sposobiv-vyduryuvannya-hroshej-v-ukrajintsiv/
  2. Як уберегтися від мобільного шахрайства. Міністерство юстиції України. https://minjust.gov.ua/m/yak-uberegtisya-vid-mobilnogo-shahraystva
  3. Телефонне шахрайство. Національний банк України.https://promo.bank.gov.ua/stopfraud/#section-18
  4. Он-лайн ігри «Здолай шахрая» https://game.ema.com.ua/

    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram