info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Географія, Математика, Природознавство, Фізика
Застосування: Медіаграмотність для дорослих, На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 10 клас, 8 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Дискусія, Індивідуальна робота, Критичне мисленння, Мозговий штурм
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Новинна грамотність, Пошук і збір інформації, Реклама

ПІБ автора(ки): Сорока Ірина Анатоліївна 

Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Рівненський ліцей №14 Рівненської міської ради

Ваша посада*: учителька фізики

Короткий опис вправи, анотація*: Вправа поєднує завдання з фізики (тема «Теплопровідність») та медіаграмотності (тема «Маніпуляція та пропаганда»).   

Мета вправи/заняття*: формувати стійкість до маніпулятивних впливів, уміння ідентифікувати інструменти маніпуляції, розвивати навичку чутливості до маніпуляцій та пропаганд.

Необхідне обладнання/матеріали*: обговорити з учнями (розмістити на дошці) ознаки пропаганди та маркери маніпуляції 

Маркери маніпуляції

  • Підміна фактів думками. Посилання на фальшиві авторитети.
  • Перебільшення або применшення події.
  • Підсилення емоцій. Гра на почуттях. 
  • Звернення до цінностей.
  • Зміщення акцентів.
  • Викривлення цифрових даних.

Ознаки пропаганди:

  • спрощення до мінімуму (слогани, заклики);
  •  постійне повторення;
  •  вплив на почуття;
  •  суб’єктивність і однобокість.

Детальний опис вправи/уроку*Ціль медіаграмотності – не запам’ятати факти про медіа чи навчитись робити відео або презентацію, а, перш за все, уміти досліджувати питання, які виникають під час критичного сприйняття медіамеседжу – друкованого чи електронного. Це включає навички мислення вищого порядку: уміння визначати ключові ідеї, встановлювати зв’язки між різними думками, ставити доречні запитання, помічати протиріччя, рефлексувати.

Маніпулювання – це чиєсь свідоме бажання викривити інформацію з метою прихованого спонукання в іншій людині намірів, що не збігаються з її актуально існуючими бажаннями. Сьогодні існують спеціальні технології, які спрацьовують за бажанням маніпулятора доволі ефективно. Щоб протистояти маніпуляціям, потрібно знати їхні ознаки. 

Пропаганда – це цілеспрямоване поширення ідей та моделі поведінки серед широких мас населення. Пропаганду можна назвати «сестрою» маніпуляції, оскільки в обох випадках присутнє викривлення інформації. Проте завдяки маніпуляції користь отримує обмежена кількість людей, а пропаганда стосується широких мас населення. Окрім того, «біла» пропаганда сприяє соціальному благу. 

Педагогу спочатку потрібно обговорити з учнями маркери маніпуляції та пропаганди (розмістити їх на дошці), а далі разом попрактикуватися знаходити маніпуляцію та пропаганду, визначати їхні ознаки. 

Текст для опрацювання:

«ТеплоБуд» завжди дбає про Вас!

Найважливішим у житті людини є її дім. Комфортні, теплі умови вдома – це щастя!

У наших будинках постійно відбувається передача енергії тепла від нагрітих частин приміщення до менш теплих. Такий обмін енергією буде відбуватися, поки температура не зрівноважиться. Тому при будівництві або ремонті дуже часто виникають такі питання: як правильно утеплити будинок? Який вибрати теплоізоляційний матеріал? А ще – який утеплювач кращий? Який завтовшки повинен бути шар теплоізоляції саме у Ваших обставинах? Відповіді на ці запитання можемо знайти тільки на уроках фізики. Вивчайте фізику – це корисно! Фізика збереже Вам життя і здоров’я!

Фірма «ТеплоБуд» проведе для Вас урок фізики. Для характеристики провідності тепла матеріалами використовують таке поняття, як коефіцієнт теплопровідності. Він показує, яка кількість тепла за одну одиницю часового проміжку пройде через одну одиницю площі поверхні. Чим вищий цей показник, тим сильніший теплообмін, значить, споруда буде охолоджуватися значно швидше. Тобто при спорудженні будівель (будинків та інших приміщень) необхідно використовувати матеріали, провідність тепла яких мінімальна.

Теплова провідність будь-якого матеріалу залежить від безлічі параметрів: пориста структура (забезпечить мінімальне охолодження); щільність (висока щільність сприяє швидкому охолодженню); вологість (висока вологість збільшує теплопровідність); товщина використаного матеріалу (збільшення товщини зменшує теплопровідність). 

Британські вчені довели, що однаковий коефіцієнт теплопровідності буде при використанні різних матеріалів такої товщини:

ППУ – це пінополіуретан.

Наша фірма «ТеплоБуд» використовує тільки пінополіуретан, тому ми – найкращі. Звертайтеся до нас і у Вашому будинку завжди буде тепло та затишно! Ваш будинок залишатиметься в чудовому стані більше 200 років. Уся родина буде із задоволенням збиратися у Вашій оселі!

Коментар: Проаналізуємо текст за маркерами маніпуляцій:

  • Підміна фактів і думок. Посилання на фальшиві авторитети. (Використання факту «фізика науково пояснює теплопровідність» із метою реклами фірми. «Британські вчені довели» – фальшивий авторитет); 
  • Перебільшення або применшення події («Комфортні, теплі умови вдома …»; «тільки на уроках фізики…»);
  • Підсилення емоцій. Гра на почуттях («Найважливішим у житті людини…»; «уся родина буде збиратися…»);
  • Звернення до цінностей (комфорт удома; родинний затишок); 
  • Зміщення акцентів (««ТеплоБуд» завжди дбає про Вас», «фірма проведе для Вас урок фізики» – користь клієнта, а не користь фірми);
  • Викривлення цифрових даних («…більше 200 років», коли на діаграмі зазначена експлуатація терміном 50 років).

Головне завдання учителя  навчити упізнавати маркери маніпуляції. Тому педагог має підтримувати учнів, які запропонують власну інтерпретацію таких маркерів. 

У цьому тексті бачимо маніпуляцію «Звертайтеся в «ТеплоБуд»» та пропаганду «Вивчайте фізику». 

Після обговорення учні розв’язують задачу про утеплення будинку.

Задача: Розрахувати товщину необхідного шару теплоізоляції з пінополіуретану для стіни в півтори цеглини (товщина стіни 38см, цегла червона глиняна). 

Довідник: Необхідна товщина теплоізоляції – це теплоопір. Теплоопір є величиною постійною, яка розраховується для кожного регіону окремо.

Виходячи з кліматичних умов України, нормативом вважається:

  • теплоопір стін – 3,5 м2К/Вт
  • теплоопір стелі – 6 м2К/Вт
  • теплоопір даху чи перекриття – 4,6 м2К/Вт.

При розрахунку теплоізоляції стін (підлоги, стелі), що складаються з декількох шарів, загальний теплоопір дорівнює сумі показників теплоопору кожного шару: R = R1 + R2 + R3

Теплоопір ізоляційного шару розраховується за формулою: R = p / k, де p –товщина шару (м), k–коефіцієнт теплопровідності матеріалу (Вт/мк)

Коефіцієнт теплопровідності будівельних матеріалів

МатеріалКоефіцієнт теплопровідності, Вт/(м*К)
Мінеральна вата0,045 – 0,07
Пінополістирол0,031 – 0,041
Скловата0,033 – 0,05
Ековата (целюлозний утеплювач)0,038 – 0,045
Тирса0,07 – 0,93
ДСП, ОСП0,15
Дуб0,20
Сосна0,16
Цегла пустотіла0,35 – 0,41
Цегла червона глиняна0,56
Керамзит0,16
Пінополіуретан0,014

Розв’язок: 

Дано:                        R=Rст+Rп ; визначимо Rп =R – Rст        

R= 3,5 м2К/Вт           Rст= pц / kц

рц= 0,38м                   Rст= 0,38/0,56

kц= 0,56 Вт/мК         Rст= 0,68 м2К/Вт

kп= 0,014 Вт/мК        Rп = R – Rст = 3,5-0,68= 2,82 м2К/Вт

        рп - ?                   Rп = pп / kп ; визначимо рп = Rп kп

                                 рп= 2,820,014 =0,03948 м= 4 см

Відповідь: шар теплоізоляції з пінополіуретану повинен мати товщину 4 см.

Очікувані результати*: учень практично застосовує знання з фізики з теми «Теплопровідність» та володіє такими медіанавичками: ідентифікація інструментів маніпулятивних впливів (пошук маркерів маніпуляції, ознак пропаганди), уміння використовувати медіа для соціального блага, уміння оцінювати та інтерпретувати інформацію, критичне мислення (уміння ставити запитання, обґрунтовувати власну позицію, аналізувати передумови та причини).

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*: Щоб протидіяти маніпуляції/пропаганді, необхідно дати відповіді на такі запитання:

  • Які емоції викликає у нас інформаційне повідомлення?
  • На кого спрямоване повідомлення (цільова аудиторія)?
  • До чого воно спонукає?
  • Кому це може бути вигідно?
  • Які факти є в повідомленні?
  • Як обґрунтовані судження?
magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram