info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Медіаграмотність в умовах війни, Українська література, Українська мова
Застосування: На уроці
Вік/клас: 5 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Ігрова діяльність, Фронтальна робота
Теми медіаграмотності: Медіасоціалізація, Пошук і збір інформації, Стереотипи
П.І.Б. автора: Галина Дегтярьова , ХАНО
Короткий опис вправи, анотація:

На уроці розвитку мовленнєвого розвитку зі створення усного твору-опису тварин як дидактичний матеріал взято описи котів з вікіпедії, повісті Галини Вдовиченко «36 і шість котів», світлини «бойових котиків», кота-арештанта, робота з якими передбачає акцентування уваги на особливостях наукового та художнього описів, сприяє розвитку вмінь співставляти словесну та візуальну інформацію, виділяти індивідуальні особливості описуваних тварин, якими вони різняться від собі подібних, здійснювати аналіз, декодування та інтерпретацію візуальної інформації (зображень), виявляти візуальні маніпуляції на основі критичного сприйняття інформації, добирати заголовки новини до фото, описувати тварин.


Мета вправи/заняття:
  • учити створювати опис тварини за світлинами;
  • учити добирати заголовки та писати новину;
  • розвивати в учнів навички роботи в групах, індивідуально;
  • розвивати критичне мислення задля ефективної роботи з інформацією (її пошук, аналізу, декодування та інтерпретація) та розпізнавання візуальних маніпуляцій;
  • розвивати інформаційну та візуальну грамотність;
  • співставляти візуальні та словесні образи, описувати зображення;
  • критично оцінювати візуальну інформацію;
  • вміння усно висловлюватися і тлумачити поняття, думки, факти та погляди.

Необхідне обладнання/матеріали:

: мультимедійне оснащення (інтерактивна дошка), презентація для супроводу уроку, роздавальний матеріал (роздруковані тексти-описи), світлини.


Галина Дегтярьова

Мовно-літературна галузь

Предмет: Українська мова

Застосування: Урок мовленнєвого розвитку. Усний твір-опис тварини в художньому стилі. Бойові котики ЗСУ.

Вік/клас: 5 клас

Методи: аналіз медіатекстів, робота в групах, індивідуальна, фронтальна робота

Теми медіаграмотності: декодування медіатекстів, візуальні маніпуляції, робота з інформацією.

Заняття 1

Мета вправи/заняття:

  • учити створювати опис тварини за світлинами;
  • учити добирати заголовки та писати новину;
  • розвивати в учнів навички роботи в групах, індивідуально;
  • розвивати критичне мислення задля ефективної роботи з інформацією (її пошук, аналізу, декодування та інтерпретація) та розпізнавання візуальних маніпуляцій;
  • розвивати інформаційну та візуальну грамотність;
  • співставляти візуальні та словесні образи, описувати зображення;
  • критично оцінювати візуальну інформацію;
  • вміння усно висловлюватися і тлумачити поняття, думки, факти та погляди.

Необхідне обладнання/матеріали (для обох занять) : мультимедійне оснащення (інтерактивна дошка), презентація для супроводу уроку, роздавальний матеріал (роздруковані тексти-описи), світлини.

Форма/метод роботи: групова робота, «Мозковий штурм», евристична бесіда, декодування світлин, мінідискусія.

Короткий опис вправи, анотація: На уроці розвитку мовленнєвого розвитку зі створення усного твору-опису тварин як дидактичний матеріал взято описи котів з вікіпедії, повісті Галини Вдовиченко «36 і шість котів», світлини «бойових котиків», кота-арештанта, робота з якими передбачає акцентування уваги на особливостях наукового та художнього описів, сприяє розвитку вмінь співставляти словесну та візуальну інформацію, виділяти індивідуальні особливості описуваних тварин, якими вони різняться від собі подібних, здійснювати аналіз, декодування та інтерпретацію візуальної інформації (зображень), виявляти візуальні маніпуляції на основі критичного сприйняття інформації, добирати заголовки новини до фото, описувати тварин.

Детальний опис вправи/заняття:

Привітання. Вступ. Оголошення мети й теми уроку.

– Більшість людей на планеті любить тварин. Хтось собачок, котиків, єнотиків, мавпочок, тигриків, ведмедиків, хтось папужок, півників, гусиків, хтось вужиків, удавчиків, хамелеончиків… Маленький Принц з однойменної повісті відомого французького письменника ХХ століття Сент Екзюпері, сказав, що ми несемо відповідальність за тих, кого приручили.

– Яка тваринка вам найбільше подобається?

– Сьогодні ми з вами будемо вчитися створювати опис тваринок. Що означає описати тварину?

– Нагадайте, будь ласка, у яких стилях можна описати тварину? (У художньому і науковому).

Мозковий штурм.

На дошці/фліпчарті/на електронній дошці вчитель/вчителька записує думки дітей, які дають відповіді на питання:

– Для чого потрібен художній опис?

– А яка мета наукового опису?

Орієнтовний вигляд записів

Науковий опис Художній опис
назва тварини;

зовнішній вигляд тварини (форма, колір, розмір, шерсть, пір’я);

де мешкає (поширення);

чим живиться;

звички тварини

загальне враження від тварини;

чому виникло таке враження;

з чим (ким) можна порівняти тварину;

образна, емоційна характеристика тварини;

образний опис зовнішнього вигляду тварини (форма, колір, розмір, шерсть, пір’я);

особисте ставлення до тварини

– Ця характеристика допоможе визначити стилі двох текстів, у яких подано опис тваринок. Ви також маєте вгадати, що за тваринка чи тваринки сховалися за цими описами.

Завдання:

– Самостійно прочитати тексти (роздруковані/спроєктовані на дошку).

  1. Це невеликий ссавець ряду хижих. Перебуває в тісному співіснуванні з людиною понад 9 500 років та є найпоширенішою хатньою твариною. Поширений у всіх районах земної кулі. Україна за даними 2006 року входила в 10 країн із найбільшою кількістю населення цих тварин, ставши домом для 7 350 000 таких тварин, але втратила цей статус. Загалом у світі їх нараховується близько 600 млн (2015 рік).

Має струнке тіло, гострі зуби, чудовий зір та нюх, добре пристосовані для полювання на менших тварин. Хоча полюють поодинці, вони є соціальними тваринами, що використовують численні засоби комунікації.

(За Вікіпедією)

  1. А це, прошу знайомитися! Хавчик. Найкращий охоронець. Бодігард та сек’юриті. Перекидається на здичавілу лісову тварину, када йому є що захищати!

Будь-який хавчик готовий захищати, – пошепки докинув Хавчик.

Сухоребрий, шкура й кості, завжди голодний Хавчик усе їстівне називає одним словом хавчик, за що й отримав своє прізвисько. Справжній ненажера. Понад усе любить попоїсти. Хай там що – головне, аби було що пожувати. Йому все одно, чим тамувати голод – навіть моркву їсть. І шоколадні цукерки.

(За Галиною Вдовиченко, «36 і 6 котів»)

  1. Баронеса у нас єдина породиста, чистокровна <…>-сфінкс, мовчазна і загадкова. Тобто <…> фараона. Бачили таку породу?.. <…> Е-е-е, річ у тім, що… зовнішність Баронеси – е-е-е… кагби дещо екзотична. Вона викликає зазвичай неабияке здивування у непідготовленого глядача. Та що там здивування… Своєю появою <…>-сфінкс може спровокувати справжній… культурний, карочі, шок. Але зовнішність, як знаємо, річ оманлива… А душа її <…> дуже навіть красива. Баронесо!

Рожево-сіра лапка, вкрита хвилястою безволосою шкуркою, вистромилася з-за рогу і м’яко ступила на кахлі. За нею виникла <…> морда з настовбурченими великими вухами. Друга лапка так само нечутно ступила на долівку. Баронеса зупинилася, примружившись від світла. Голомоза, зморшкувата, з запалими щоками, зі складками на тонкій шиї. Її довгий хвіст теж був цілковито лисий.

– Холодно у вас тут… Протяги… – зіщулившись, тягучо мовила Баронеса. Зупинивши погляд <…>, потрусила передньою правою лапкою, а потім лівою. – Так і застудитися можна.

<…>

Баронеса після ванни ніжно-рожево світилася, наче морська перламутрова мушля чи порцелянова статуетка. Її особливий, тютюново-рожевий колір, який вона називала «попелом троянди», безслідно зник. Виявляється, не такою вже й чистою була вона перед купанням.

(За Галиною Вдовиченко, «36 і 6 котів»)

  1. На великому підвіконні можуть вмоститися <…>-жоржинки. <…> Вони напрочуд тихі та охайні.

– …італійсько-європейського походження. <…> Дівчата! Бамбіні! Покажіться!

Восьмеро граціозних <…>. Всі пухнасті, кремового кольору з шоколадними плямками. В однієї – цинамонові шкарпетки на передніх лапках, у другої – такі ж на задніх. У третьої – три лапки у високих темних панчішках, у четвертої – лише одна брунатна панчоха. У п’ятої – коричнева плямка на кіпчику хвоста, у шостої – посеред чола. У сьомої та восьмої – по одному шоколадному вуху, лівому і правому. І жодних однакових плямок!

Симпатичні <…>. Одразу видно: чистенькі та виховані.

<…>

Після купання жоржинки скидалися на невагомі тістечка безе кремового кольору. З шоколадними прикрасами. У кожного – своя. Шоколадні шкарпетки на передніх лапках. Шоколадні шкарпетки на задніх. Три високих панчішки. Одна панчішка. Плямка на кінчику хвоста. Плямка на чолі. Шоколадне ліве вухо. Шоколадне праве вухо. І жодних однакових плямок.

(За Галиною Вдовиченко, «36 і 6 котів»)

Евристична бесіда.

Дайте відповіді на питання після прочитання текстів:

– Так, що ж за тваринка чи тваринки сховалися за цими описами? (Так, правильно, коти.)

– Поясніть, які саме слова допомогли вам здогадатися про це, а також скажіть, які стилі були використано для створення описів.

– Чи трапилися вам незнайомі слова? (Цинамонові)

– Звідки ми можемо дізнатися про те, що означає те чи інше слово? (Зі словників)

– Візьміть свої ґаджети та за допомогою електронного словника української мови відшукайте значення слова «цинамоновий»[1].

– У яких стилях були написані тексти з описами котів? (перший – у науковому, решта – в художньому.)

– Який із прочитаних описів вам найбільше запам’ятався і чому?

– Ознайомтеся з порадами, як скласти гарний опис тварини.

Поради, як скласти гарний опис тварини

  1. Краще описуйте тварину в тому порядку, як ви її сприймаєте в цілому.
  2. Використовуйте для опису відповідну лексику:
порода, масть (колір шерсті тварин) – бура, сіра, чорна, смугаста, в яблуко, шотландська;
голова – овальна, видовжена, кругла;
дзьоб (а не ніс) – кольоровий, чорний, довгий, короткий, маленький, загнутий, смішний;
Шия –  коротка, довга, видовжена, товста, худа;
тулуб (а не тіло), а також спинка, боки, черевце – маленький, великий, витягнутий;
Крила – маленькі, великі, розмашисті, віялоподібні;
лапи (в собаки) / ноги (у коня, у птахів) – довгі, короткі, криві, рівні, тоненькі, сильні, спритні;
Хвіст – довгий, короткий, куций, прямий, віялом, шаблеподібний, пишний, пухнастий, крючком;
пір’я – різнокольорове, блискуче, м’яке, у цяточку, смугасте, довге;
шерсть/хутро
(а не волосся)
– довга, коротка, гладенька, густа, пухка, пухнаста, шорстка, м’яка, пряма, кучерява, блискуча, тьмяна, сіренька, шовковиста, смугаста, руда, біленька, з чорною смужкою;
морда / писок
(а не лице чи обличчя)
– загострена, коротка, тупа, видовжена, кругла, приплюснута, витягнута, гостра, допитлива, потішна, серйозна;
грива
(в коня, лева)
– буйна, довга, блискуча;
кігті
(а не нігті)
– загострені, цупкі, міцні, сталеві, довгі, гострі, чіпкі;
Вуха – довгі, висячі, настовбурчені, гострі, великі, маленькі, волохаті, з китицями;
Очі – чорні, карі, зелені, сірі, темні, грайливі, блискучі, злі, сумні, веселі, радісні, розумні, бусинками;
Вуса – довгі, короткі, тоненькі, закручені;
Ніс – рожевий, чорний, холодний, мокрий, довгий, п’ятачком
  1. Не слід наводити всі дрібниці. Найважливіше – виділити лише істотні ознаки, якими тварина різниться від інших.
  2. Описуйте тварину, а не розповідайте про її вдачу та витівки.

– Чи відповідають описи котів, із якими ви сьогодні працювали, запропонованим порадам?

 

 

Дидактична гра «Знайди відповідність»

– Зараз трішечки пограємося. Об’єднайтеся у 3 групи (можна за рядами; якщо навчання проходить дистанційно, доречно виконувати завдання індивідуально). Відшукайте зображення котів, що відповідають поданим нижче описам. Та команда/учень/учениця, яка/який перша/перший правильно увідповідніть тексти і зображення, – переможе.

1 Жоржинки – вісімка дівчат-кішечок. Насправді кожна з них має своє ім’я, яке їй дала колишня господиня. Вони дуже подібні, відрізняються лише цинамоновими плямками, панчішками і шкарпетками – у кожної вони свої. А
2 Кольорові. Сірий, Білий-альбінос, Рудий, Коментатор-чорний кіт. Самі бачите чому у них такі імена. Бо Сірий – то сірий, Білий-альбінос – зовсім білий, Рудий – рудий, Коментатор-Чорний кіт – чорний, а чому він коментатор, самі невдовзі зрозумієте. Б
3 Справжні ненажери. Понад усе люблять попоїсти. Хай там що – головне, аби було що пожувати. Ковбасюк полюбляє ковбаску, Ля Сóсис – сосиски, грубенький безхвостий Сóрдель – гарячий прихильник сардельок, для Шкуряка найбільші ласощі – ковбасні шкірки. А Шпондермен найбільше поважає шпондер (хто не знає – це така грудинка з прошарками сала, або ж бекон). Про гастрономічні уподобання цієї шістки можна здогадатися лише за їхніми іменами, еге ж? В
4 Баронеса серед усіх котів єдина породиста, чистокровна кішка-сфінкс, мовчазна і загадкова. Голомоза, зморшкувата, з запалими щоками, зі складками на тонкій шиї. Її довгий хвіст теж був цілковито лисий. Г
5 Хавчик. Найкращий охоронець. Бодігард та сек’юриті. Перекидається на здичавілого лісового кота, када йому є що захищати! Світить ребрами, їсть багато, проте завжди голодний. Ґ
6 Кіт сві́йський, або кі́шка сві́йська – невеликий ссавець ряду хижих родини котових. Сучасна назва походить від латинської назви catus, що використовується для свійського кота, на відміну від дикого, який латиною називається felis.

Коти приблизно одного розміру з іншими малими кішками. Середня довжина тіла кішки без хвоста 60 см, довжина хвоста
25-35 см. Вони мають струнке тіло, гострі зуби, чудовий зір та нюх, добре пристосовані для полювання на менших тварин.

Д
Е

Правильна відповідь: 1Д, 2А, 3Ґ, 4Б, 5В, 6Е

– Хочу звернути вашу увагу на те, що всі художні описи, які ви прочитали, можна відшукати в повістях української дитячої письменниці Галини Вдовиченко «36 і 6 котів». Раджу їх прочитати.

– А може хтось із вас уже знайомий із героями цих книжок?

Вправа «Критично мислимо. Чим не схожі?»

– Хотіла би продовжити тему котиків, адже бойові дії на східних кордонах України, що почалися у 2014 році, породили цілий культ чотирилапих побратимів в українському війську під час операції Об’єднаних сил. Свої коти й собаки є «на всіх видах забезпечення» чи не в кожній батальйонній тактичній групі, в кожній роті, у бліндажах і на блокпостах, при польових кухнях і сьогодні під час війни з росією.

Чому? По-перше, коти й кошенята – це красиво. Це теплі клубки домашнього затишку далеко від дому. Крім того, цілком прикладна роль котів у солдатських бліндажах і наметах – ловити гризунів, які розводяться у величезній кількості, псують харчі, майно, дроти, техніку й тому потребують комплексних засобів протидії. Багато підрозділів підбирають поранених котів, виходжують, відгодовують і вважають їх своїми талісманами, вдягаючи в індивідуальні берети й камуфляж. Куля, Град, Ураган, Зенітка, Байрактар, Джавелін/а, Стугна – типові прізвиська для ротних «мурчиків». А деякі солдати цілком серйозно стверджують, що чотирилапі ще можуть передбачати близькі обстріли.

Завдання:

– Розгляньте світлини. Спробуйте виділити лише ті істотні ознаки, якими бойовий котик на кожному фото різниться від решти.

 

 

Мозковий штурм.

– Щоб вам було легше відшукати істотні ознаки, проведемо словникову роботу. Доберемо слова, які допоможуть якомога точніше описати різних котиків.

Словникова робота

Шорсткаруда, сіренька, чорна, біла, смугаста, м’яка, пухнаста, брудна, cкуйовджена, засмоктана.

Тіловидовжене, худе, сухоребре.

Голівканевеличка, з гострим/приплюснутим писком.

Мордочкавитягнута, гостра, допитлива, сумна, бойова.

Вухагострі, капловухі, притиснуті.

Оченятажовті, мов бурштин, зелені, блакитні, горіхові, чорні, примружені, мов дві цяточки вогнисті, сумні, серйозні.

Лапкикоротенькі, довгі, спритні, міцні.

Кігтикигострі, чіпкі.

Хвіствеликий, пухнастий, довгий, облізлий.

Кітбойовий, нещасний, голодний, сумний, діловий, розслаблений, замріяний, поранений, драний, серйозний, байдужий, молодий, старий, друг, талісман, кошеня.

Домашнє завдання

  1. Знайдіть світлини найвідоміших котів України. Підготуйте новину за власним заголовком або заголовком щодо кота, якого найбільше вподобали, давши відповідь на питання: Чому цей кіт став знаменитий? Чим кіт вирізняється?  Як пережите вплинуло на тварину?

Очікувані результати:

Українська мова

Учень/учениця

-        визначає основні порушені в тексті/медіатексті проблеми, пов’язуючи їх із життєвим досвідом [6 МОВ 2.2.1];

-        формулює тему та основну думку тексту [6 МОВ 2.2.2-3];

-        розпізнає в тексті/медіатексті основні виражальні засоби [6 МОВ 2.2.6-2];

-        аналізу є й удосконалю є зміст написаного, доповнює окремі його частини відповідно до теми й мети висловлення [6 МОВ 3.3.2];

-        перетворює тексти (художні тексти, медіатексти тощо) словесно (переказ, мету й адресата, спираючись на власний життєвий досвід; описання й аналіз емоційного стану інших осіб або літературних персонажів, їхніх учинків і/або висловлень; створення власних текстів (опис); логічне структурування власного тексту; удосконалення змісту тощо) тощо) [6 МОВ 2.6.1];

-        створює опис тварини за світлинами;

-        робить висновки на основі почутої інформації тощо.

Інфомедійна грамотність

Учень/учениця

-        критично ставиться до інформації;

-        уміє аналізувати та інтерпретувати медіатекст;

-        передає простими фразами прихований зміст повідомлення, виражений за допомогою типових, зрозумілих для сприйняття невербальних засобів [6УМД1.1.3];

-        здійснює самоконтроль, рефлексію;

-        визначає мету інформації; формулює теми та ідеї почутої/побаченої інформації;

-        розрізняє нову й відому інформацію;

-        добирає відповідно до поставленого завдання або самостійно визначених цілей інформацію з одного чи кількох джерел [6 МОВ 1.3.1];

-        вплив заголовків на емоції;

-        визначає маніпулятивні зображення, заголовки;

-        продукує повідомлення, дотримуючись принципу повноти інформації;

-        добирає способи уникнення маніпулятивного впливу заголовків, зображень.

Заняття 2

Мета вправи/заняття:

- учити створювати опис тварини за світлинами;

- учити добирати заголовки та писати новину;

- розвивати в учнів навички роботи в групах, індивідуально;

- розвивати критичне мислення задля ефективної роботи з інформацією (її пошук, аналізу, декодування та інтерпретація) та розпізнавання візуальних маніпуляцій;

- розвивати інформаційну та візуальну грамотність;

- співставляти візуальні та словесні образи, описувати зображення;

- критично оцінювати візуальну інформацію, зокрема меми

- вміння усно висловлюватися і тлумачити поняття, думки, факти та погляди.

Форма/метод роботи: групова робота, «Мозковий штурм», евристична бесіда, декодування світлин, мінідискусія.

Короткий опис вправи, анотація: На уроці розвитку мовленнєвого розвитку зі створення усного твору-опису тварин як дидактичний матеріал світлини «бойових котиків», кота-арештанта, робота з якими передбачає акцентування уваги на особливостях наукового та художнього описів, сприяє розвитку вмінь співставляти словесну та візуальну інформацію, виділяти індивідуальні особливості описуваних тварин, якими вони різняться від собі подібних, здійснювати аналіз, декодування та інтерпретацію візуальної інформації (зображень), виявляти візуальні маніпуляції на основі критичного сприйняття інформації, добирати заголовки новини до фото, описувати тварин.

Детальний опис вправи/заняття:

Привітання. Вступ. Оголошення мети й теми уроку.

Ми вже говорили, що більшість людей на планеті любить тварин. Наші воїни ЗСУ посеред них, як і пожежники, рятувальники. Тожму розглянемо світлини з ними.

Фронтальна робота.

– Аналіз світлин. Виділення істотних ознак, якими бойовий котик на кожному фото різниться від решти.

Вправа «Декодуємо зображення»

– А зараз ми поговоримо ще про одного котика. Його світлину побачила у себе в стрічці у фейсбуці. Багато хто лайкнув або запостив її, не замислюючись над тим, що хотіли нам сказати цим зображенням.

Мінідискусія

– Чи можна постити інформацію в соцмережах, не проаналізувавши її?

– Роздивіться світлину.

...

– Що одразу спало на думку, коли ви побачили цього кота?

– Які почуття викликає ця світлина у вас?

– Що не так із цією світлиною?

– Хто створив цю світлину? З якою метою?

– Якщо кіт молодець, то чому ж у такому разі його поставили біля поліцейської лінійки?

– Як ви гадаєте, хто його заарештував? У якій країні? Які деталі зі світлини вам це підказали?

– Якщо на росії, то хіба там могли написати «Насрав оркам в танк» і відправити руський воєнний корабель у добре всім відомому напрямку?

– Якщо ж в Україні, то в чому провина кота?

– Чи справді кота було заарештовано чи це фейк? Відповідь вам підкаже зображення злодія. Зверніть увагу на те, яка інформація має бути розміщена на табличці, яку затриманий тримає в руках?

– Як ви гадаєте, у яких ЗМІ могла бути надрукована ця світлина з таким підписом «Медаль котові!»? Поясніть, чому ви так думаєте.

– Які візуальні маніпулятивні прийоми використано авторами світлини котика? (Головний герой – котик, а коти такі «няшні», завжди викликають розчулення, співчуття. Створено образ кота-арештанта. Крупний план. Чесні очі. Усе це розраховано на емоційне сприйняття. Відсутня повна інформація про кота (кличка, де, коли з ним це сталося, чому арештували…). Текст на табличці, яку кіт тримає в лапах.)

– Придумайте заголовок до новини за поданою світлиною.

P.S. По завершенні роботи учні/учениці презентують свої заголовки до світлини. Визначають найбільш вдалий заголовок. Обговорюють словесні засоби впливу на людську свідомість та способи маніпуляцій.

– Опишіть кота-арештанта, героя події. Сподіваюсь, ви зрозуміли, щоб скласти вдалий опис тварини, потрібно підмітити її основні ознаки, якими вона відрізняється від решти тварин, навіть собі подібних. Скористайтесь також порадами, як скласти гарний опис тварини, які ви сьогодні опрацювали, та таблицею «Схема опису тварини».

Таблиця «Схема опису тварини»

Зачин Що? Кого? описуємо – З чого почнемо опис? (Хто? Котик, його кличка.)
Основна
частина
Ознаки
предмета
– Які ознаки котика треба розкрити?
(Як виглядає: а) розмір; б) масть; в) шерсть (хутро, шкіра); г) форма тулуба; ґ) писок, очі, ніс, вуха, лапи, хвіст тощо; д) особливості вдачі)
Кінцівка Своє ставлення до предмета опису – Моє ставлення до тварини. Що відрізняє котика від інших домашніх котів? (Сміливий, не побоявся висловити свою точку зору, заарештований, злодій).

– Самостійна робота над складанням опису кота-арештанта.

– Презентація своїх описів кота (1-3 учні/учениці).

Підсумок/рефлексія за результатами проведення уроку/вправи:

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

Я знаю…

Я вмію…

Новим для мене на уроці було…

Я навчився/навчилася…

Я усвідомив/усвідомила…

P.S. Під час рефлексії варто акцентувати увагу учнів/учениць на тому, що для того, щоб не стати жертвою маніпуляції, потрібно будь-яку інформацію ретельно перевіряти, особливо під час війни.

Домашнє завдання.

  1. Про нашого кота-арештанта напишіть новину за власним заголовком або заголовком, який вам найбільше сподобався, давши відповідь на питання: Що? Де? Коли? Чому відбулось? Які наслідки?
  2. У новину обов’язково додайте опис кота в художньому стилі.

Очікувані результати:

Українська мова

Учень/учениця

  • реагує на почуту/побачену інформацію (коментар); висловлює свою думку;
  • визначає основні порушені в тексті/медіатексті проблеми, пов’язуючи їх із життєвим досвідом [6 МОВ 2.2.1];
  • формулює тему та основну думку тексту [6 МОВ 2.2.2-3];
  • розпізнає в тексті/медіатексті основні виражальні засоби [6 МОВ 2.2.6-2];
  • аналізу є й удосконалю є зміст написаного, доповнює окремі його частини відповідно до теми й мети висловлення [6 МОВ 3.3.2];
  • пояснює значення здобутої з прочитаного тексту (художнього тексту, медіатексту тощо) інформації в контексті власного досвіду для розв’язання потрібних завдань [6 МОВ 2.4.1];
  • перетворює тексти (художні тексти, медіатексти тощо) словесно (переказ, мету й адресата, спираючись на власний життєвий досвід; описання й аналіз емоційного стану інших осіб або літературних персонажів, їхніх учинків і/або висловлень; створення власних текстів (опис); логічне структурування власного тексту; удосконалення змісту тощо) тощо) [6 МОВ 2.6.1];
  • створює опис тварини за світлинами;
  • робить висновки на основі почутої інформації тощо.

Інфомедійна грамотність

Учень/учениця

  • критично ставиться до інформації;
  • уміє аналізувати та інтерпретувати медіатекст;
  • передає простими фразами прихований зміст повідомлення, виражений за допомогою типових, зрозумілих для сприйняття невербальних засобів [6УМД1.1.3];
  • здійснює самоконтроль, рефлексію;
  • визначає мету інформації; формулює теми та ідеї почутої/побаченої інформації;
  • добирає відповідно до поставленого завдання або самостійно визначених цілей інформацію з одного чи кількох джерел [6 МОВ 1.3.1];
  • знаходить, опрацьовує і зберігає інформацію; аналізує її зміст;
  • аналізує вплив світлин на якість сприйняття інформації людиною, її емоції;
  • вплив заголовків на емоції;
  • визначає маніпулятивні зображення, заголовки;
  • продукує повідомлення, дотримуючись принципу повноти інформації;
  • добирає способи уникнення маніпулятивного впливу заголовків, зображень.

Використані джерела:

  1. Вдовиченко Галина 36 і 6 котів. Львів : Видавництво Старого Лева. 2015. 136 с.
  2. Вдовиченко Галина 36 і 6 котів-детективів. Львів : Видавництво Старого Лева. 2017. 144 с.
  3. Вдовиченко Галина 36 і 6 котів-компаньйонів. Львів : Видавництво Старого Лева. 2019. 160 с.
  4. Вдовиченко Галина 36 і 6 котів-рятувальників. Львів : Видавництво Старого Лева. 2021. 168 с.
  5. Кіт свійський [Електронний ресурс] / Вікіпедія. Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%96%D1%82_%D1%81%D0%B2%D1%96%D0%B9%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9
  6. Наші котики… та інші військові талісмани! [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://armyinform.com.ua/2022/01/09/nashi-kotyky-ta-inshi-vijskovi-talismany/
  7. Формування медіаграмотності учнів / Г.А. Дегтярьова. Х. : Харківська академія неперервної освіти. 2019. 48 с. Серія «Актуальні питання становлення та розвитку Нової української школи».

Про авторку

Галина ДЕГТЯРЬОВА, завідувачка кафедри методики навчання мов і літератури КВНЗ «Харківська академія неперервної освіти», доктор педагогічних наук, випускниця 1-ї Літньої школи медіаосвіти АУП (2011), регіональний координатор впровадження медіаосвіти в заклади освіти Харківської області, медіатренер, медіапедагог, учасниця міжнародного проєкту «МедіаНавігатор». Співавтор низки посібників з медіаосвіти та медіаграмотності, зокрема науково-методичних посібників для закладів післядипломної освіти «Формування медіаграмотності педагогів» (2014), рекомендованого МОН України; 2-х посібників для вчителів початкових класів (2017, 2018), 4-х для вчителів-предметників (2013, 2014, 2018, 2020), рекомендованих ІМЗО МОН України; 3-х парціальних програм, рекомендованих ІМЗО МОН України (2019), і 2-х навчально-методичних посібників (2020, 2021) для вихователів ЗДО та інших.

[1] Цинамоновий (діал., лемківська говірка) – кольору кори цинамону (кориці); брунатний.

Очікувані результати:

Українська мова

Учень/учениця

-        визначає основні порушені в тексті/медіатексті проблеми, пов’язуючи їх із життєвим досвідом [6 МОВ 2.2.1];

-        формулює тему та основну думку тексту [6 МОВ 2.2.2-3];

-        розпізнає в тексті/медіатексті основні виражальні засоби [6 МОВ 2.2.6-2];

-        аналізу є й удосконалю є зміст написаного, доповнює окремі його частини відповідно до теми й мети висловлення [6 МОВ 3.3.2];

-        перетворює тексти (художні тексти, медіатексти тощо) словесно (переказ, мету й адресата, спираючись на власний життєвий досвід; описання й аналіз емоційного стану інших осіб або літературних персонажів, їхніх учинків і/або висловлень; створення власних текстів (опис); логічне структурування власного тексту; удосконалення змісту тощо) тощо) [6 МОВ 2.6.1];

-        створює опис тварини за світлинами;

-        робить висновки на основі почутої інформації тощо.


Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Учень/учениця

-        критично ставиться до інформації;

-        уміє аналізувати та інтерпретувати медіатекст;

-        передає простими фразами прихований зміст повідомлення, виражений за допомогою типових, зрозумілих для сприйняття невербальних засобів [6УМД1.1.3];

-        здійснює самоконтроль, рефлексію;

-        визначає мету інформації; формулює теми та ідеї почутої/побаченої інформації;

-        розрізняє нову й відому інформацію;

-        добирає відповідно до поставленого завдання або самостійно визначених цілей інформацію з одного чи кількох джерел [6 МОВ 1.3.1];

-        вплив заголовків на емоції;

-        визначає маніпулятивні зображення, заголовки;

-        продукує повідомлення, дотримуючись принципу повноти інформації;

-        добирає способи уникнення маніпулятивного впливу заголовків, зображень.


Використані джерела:

https://medialiteracy.org.ua/stan-avtorom-vprav-z-mediagramotnosti-tulboksu-dlya-vchyteliv/


    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram