info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Громадянська освіта, Гурток, Етика, Захист України, Інформатика, Медіаграмотність в умовах війни, Правознавство, Факультатив
Застосування: Медіаграмотність для дорослих, На уроці, Поза уроком, Поза школою
Вік/клас: 10 клас, 11 клас, 12 клас, 7 клас, 8 клас, 9 клас, Навчання впродовж життя, Студенти
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Дискусія, Критичне мисленння, Мозговий штурм, Проєктна робота
Теми медіаграмотності: Громадянські права і свободи, Етика в медіа, Інфобезпека, Критичне мислення, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Пошук і збір інформації

ПІБ автора(ки): Щербатюк Лілія Михайлівна

Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте: опорний заклад загальної середньої освіти «Монастирищенська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №5» Монастирищенської міської ради Черкаської області

Ваша посада: заступник директора

Короткий опис вправи, анотація: вправа з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-10 класів «ВолонтЕрство чи ВолонтИрство» передбачає опрацювання оголошень волонтерського характеру у таких ЗМІ як масова преса та масові статичні зображення. Учні мають розпізнати шахрайські збори коштів на потреби ЗСУ та лікування військовослужбовців на прикладах оголошень у місцевих газетах і соціальних мережах. Вправа містить завдання для учнів та корисну інформацію (підказки) для вчителя. Виконання розраховане на на групове виконання та використання гаджетів (завдання вправи подані через Qr-коди).

Інформація щодо назви вправи: У назві вправи протиставляються два слова «волонтЕрство» та «волонтИрство», у одному з яких виділено «е», а в іншому – и».  У слові «ВолонтИрство» частиною слова є «тирити» (жаргонізм) – має значення «красти». Виконуючи цю вправу, здобувачі освіти мають відрізнити справжнє волонтерство від шахрайства (крадіжки). Хто ж волонтЕрить, а хто волонтИрить?

Мета вправи/заняття: навчити здобувачів освіти розрізняти інформацію про волонтерство у ЗМІ, бачити потенційну маніпуляцію та не піддаватися їй, аналізувати і критично оцінювати медійну інформацію, створювати власні повідомлення для медіаресурсів. Розвиває 11 ключових компетентностей учнів. Формує ряд змістовних умінь. Виховує відповідальність, повагу до прав людини, 

та милосердя.

Необхідне обладнання/матеріали: матеріали для вчителя, роздатковий матеріал для учасників, презентація PowerPoint, гаджети.

Детальний опис вправи/уроку: перед виконанням доречно пригадати з учнями все, що їм відомо про волонтерську діяльність в Україні та ознайомити із статистичними даними у сфері волонтерства відповідно до останніх досліджень (передбачена презентація). Учасники об’єднуються у групи по 5-6 чоловік. Кожна група отримує роздатковий матеріал для дослідження (додаток 1). Час на виконання: 15 хв. У матеріалі передбачено по 5 оголошень щодо волонтерського збору на проблеми війни (ЗСУ, лікування військовослужбовців, потреби постраждалого цивільного населення). Щоб переглянути кожне оголошення необхідно перейти за індивідуальним Qr-кодом. Завдання учасників: визначити яка з інформацій є достовірною, а яка – шахрайською. Обґрунтувати свої відповіді. Після групових досліджень та обговорень групи діляться між собою своїми думками та судженнями. Вчитель за потребою надає інформаційну допомогу («Лайфхаки з виявлення «волонтИрів»).

Очікувані результати: шляхом спостережень, співставлень, набутих раніше знань та дискусій учні мають навчитися виявляти ознаки неправомірних дій псевдоволонтерів, знаходити серед запропонованих варіантів реальну потребу в допомозі, вказувати на ознаки достовірної та фейкової інформації, надавати корисні поради тим, хто вирішив пожертвувати кошти на благочинність або стали жертвами шахраїв.  

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: для узагальнення пропонується створити порадники для тих, хто хоче пожертвувати і для тих, хто став жертвою «волонтИра».

Використані джерела*

  1. https://givingtuesday.org.ua/blog/volonterstvo-vse-scho-potribno-znati/
  2. https://bizreview.com.ua/volonterska-diyalnist-osoblivosti-osnovni-napryamki-ta-tsikavi-fakti/https://www.facebook.com/groups/165109898244457/?ref=share
magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram