info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Громадянська освіта, Гурток, Етика, Основи здоров’я, Факультатив, Я досліджую світ
Застосування: Поза уроком, Поза школою
Вік/клас: 4 клас, 5 клас, 6 клас, 7 клас, 8 клас, 9 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Ігрова діяльність, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Інфобезпека, Критичне мислення, Медіасоціалізація, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Новинна грамотність
П.І.Б. автора: Чирва Валентина Василівна
Короткий опис вправи, анотація:

Заняття призначено гуртківцям позашкільних закладів гуманітарно-соціального напрямку, але може використовуватися на тематичних годинах в школах.

Основний зміст заняття - знайомство з поняттям медіаграмотності та її основними елементами. В ході заняття надються як теоритичні знання, так і їх практичне використання гуртківцями/учнівством. Завдяки вправам та ігровим елементам учасники ворк-шопу активно залучаються до його проведення.  


Мета вправи/заняття:

Познайомити гуртківців з поняттям медіаграмотності, історії її формування, основними елементами та навичками;

Навчити гуртківці розрізняти факти та судження, виявляти та спростовувати "фейкові" новини;

Сформулювати ознаки"медіаграмотної" людини та пояснити важливість цієї навички в сучасному інформаційному суспільстві.

 

 


Необхідне обладнання/матеріали:

Роздатковий матеріал( матеріали проєкту «Вивчай та розрізняй :інфо-медійна грамотність», що виконується IREX), ноутбук, маркери, фліпчарт.


ХІД ЗАНЯТТЯ:

І. Вступне слово керівника гуртка.  Повідомлення теми  та мети заняття.

Сьогодні ми живемо в складних умовах війни російської держави проти України та українського народу. На фронті нас мужньо захищають наші воїни, наші героїчні ЗСУ. Але війна йде також і в тилу. Думаю, що всі ви чули вислів «інформаційна війна»? Це коли нас хочуть обманути , маніпулювати нами, посіяти зневіру засобами пропаганди або дезінформації. Зброя проти  цього - наша медіаграмотність та критичне мислення. Ми будемо сьогодні цьому вчитися, щоб інформація була нам не ворогом, а джерелом правди.

Вправа «Хмаринка слів». Які асоціації виникають у вас , коли ви чуєте слово медіаграмотність?

( Очікувані відповіді: інформація, медіа, фейки, навички, пропаганда тощо). Якщо ви працюєте онлайн , то завдання виконуєте за допомогою програми https://www.mentimeter.com/    Отже ,  можемо зробити висновок , що медіаграмотність – це навичка, вміння опрацьовувати інформацію та створювати власну.

 МЕДІАГРАМОТНІСТЬ- сукупність знань, навичок та умінь, які дозволяють людям аналізувати, критично оцінювати і створювати повідомлення різних жанрів і форм, а також  розуміти і аналізувати вплив медіа в суспільстві.

Визначення бажано закріпити на дошці або на екрані.

Декілька раз прозвучало слово «медіа». Які види медіа ви знаєте? Давайте подивимося, які джерела інформації( власне це і є медіапродукти) існувала з давніх часів.

Вправа «Хронологія виникнення медіа». Гуртківці отримують карточки з назвами медіа, їх потрібно розташувати в хронологічному порядк з часів виникнення та прокоментувати , що змінювалося та як збільшувався їх об'єм .

(Приклади: папірус, газета, телевізійна передача, радіопередача тощо).

Якщо ви працюєте онлайн, гуртківці пишуть назви медіа в чаті.

Керівник гуртка. Завдяки цій вправі ви побачили, що людство завжди потребувало інформації і джерела інформації постійно розвивалися  та змінювалися. Змінюються вони  й сьогодні, але тільки набагато швидше та ефективніше.

Отже, сьогодні ми поговоримо про надважливу навичку в сьогоднішньому інформаційному світі – медіаграмотність.

ІІ. Знайомство та опрацювання нових понять та формування навичок медіаграмотності.

Вчитися медіаграмотності ми будемо поступово: крок за кроком. Кроки до медіаграмотності достатньо складні і потребують знань та уваги.

В європейських школах, де сьогодні навчаються діти з України,  є навіть спеціальні уроки, присвячені медіаграмотності. Що ж , починаємо….

Перший крок до формування критичного ставлення до інформації – вміння розрізнити факт чи судження.

Часто нас підводить зайва емоційність і ми сприймаємо чиєсь судження власне за факт та діємо спонтанно  та відповідно до наших емоцій.

Вправа «Факт чи судження». Об’єднавшись в групи чи пари, гуртківці знаходять на малюнку факти та судження , коментують та обговорюють своє рішення.( Використовуємо карточку, додаток 1,2)

Наступний крок - це виявити фейкову( неправдиву інформацію) та зрозуміти навіщо вона була створена , на кого розповсюджується її вплив.

Вправа «Ловці фейків»

Вам пропонується три новини, які були розміщені на інтернет-сайтах. Спробуйте догадатися, яка новина є фейковою. Допомогою для вас стане пам’ятка про ознаки фейків. (Використовуємо пам’ятку, додаток 3)

Гуртківці виконують завдання та представляють результати своєї роботи         ( можна працювати в парі, групі чи індивідуально).

Посилання на статті вибираються довільно тим, хто проводить вправу.

Обговорення та коментування вправи підводить учнів до думки, що метою фейкової інформації є вплив на свідомість людини, щоб досягти певних результатів. 

Коментуючи новини, гуртківці звертають увагу на авторитетність сайту, думки експертів, посилання на інші сайти тощо.

Вправа «Створи фейкову новину».

Керівник гуртка пропонує створити фейкову новину , опираючись на ознаки фейків та прокоментувати ким, з якою метою, заради яких наслідків вона могла  створюватися.

Гуртківці обговорюють процес її створення та самі формулюють ознаки таких новин( запис на дошці).

ІІІ. Закріплення отриманих знань та навичок.

Знайомство з медіаграмотністю сьогодні – це лише початок нашого шляху до вміння правильно використовувати її навички  жити в інформаційному просторі  суспільства, яке  створює щоденно гігабайти нової інформації, яку людина не може сприйняти критично, бо її занадто багато.

Давайте спробуємо сформулювати, які ж ознаки Людини Медіаграмотної ми сьогодні обговорили, сформулювали та спробуємо запам’ятати. Та бути саме такими: медіаграмотними, критично мислячими, виваженими.

Вправа «Людина Медіаграмотна»

На фліпчарті закріплені контури або зображення хлопчика та дівчинки, на карточках характеристики медіаграмотної та немедіаграмотної людини. Потрібно розмістити ці  характеристики  під словами «Так» чи «Ні».

Характеристики можна сформулювати самим.

ХАРАКТЕРИСТИКИ:

1.Приймає все на віру                  1а. Перевіряє сайти новин

2.Додає всіх у друзі                       2а. Користується правилом «3      джерел»

3.Робить перепости цікавих новин  3а.Додає в друзі лише перевірених людей

4.Бере участь у всіх онлайн вікторинах в соціальних мережах тощо

Якщо ви працюєте он-лайн можна використати таку вправу за посиланням (https://learningapps.org/display?v=py0vbbdat22

Після виконання вправи гуртківці обговорюють її результати та дають оцінку заняттю.

 

ДОДАТКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Очікувані результати:
  •        гуртківці дізнаються про поняття   медіаграмотності, ознаки медіаграмотної людини;
  • гуртківці навчаться розпізнавати факти та судження, виявляти та спростовувати фейки;
  • гуртківці зрозуміють, що потрібно вміти   протистояти впливам дезінформації та пропаганди.

 


Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

ПІДСУМОК ЗАНЯТТЯ ТА РЕФЛЕКСІЯ

Отже, наше право на отримання інформації , яке гарантується міжнародними конвенціями, вимагає від нас відповідального та критичного ставлення до її джерел, навичок визначати факти та судження, не допускати «мови ворожнечі», не реагувати на спроби ввести нас в оману та впливати на наші рішення.

1.Чи сподобався вам ворк-шоп?

2.Що і чому сподобалося найбільше?

3. Які вправи вам запам’яталися?

4.Як ви вважаєте чи важливо бути медіаграмотною людиною? Чому?

 


Використані джерела:

 

Список літератури

  1. Основи медіаграмотності: Навчально-методичний посібник для вчителя./ За ред. В.Ф. Іванова, О.В. Волошенюк – Київ: Академія української преси, 2014. 190 с.
  2. Практична медіаосвіта: авторські уроки. Збірка/ ред. Упоряд. В.Ф. Іванов- Київ: Академія української преси,2013. 447с.
  3. Тулодзецький Г . Медіаосвіта в школі та на уроці: Основи та приклади / За загал. Ред. В.Ф. Іванова. Пер з нім .В. Клименка.- Київ: Академія української преси,2020. 405 с.

    magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram