info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Біологія
Застосування: На уроці
Вік/клас: 6 клас
Методи: Групова робота
Теми медіаграмотності: Пошук і збір інформації

Вправа для використання на уроці біології у 6 класі при вивченні теми «Руйнівники біологічних міфів (Рослини)» є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Автор: Левків Сергій Петрович, директор школи, учитель біології, екології та інформатики Чуднівської ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 Чуднівської міської ради Житомирської області. 

Мета вправи/заняття: сформувати у дітей вміння працювати в групі, аналізувати, критично мислити та оцінювати інформацію природничого змісту, збирати і фіксувати дані у вигляді електронних презентацій, навчити використовувати факти для формулювання висновків, розвивати у школярів допитливість, пізнавальний інтерес до вивчення біології.

Короткий опис вправи, анотація: учні класу розділяються на дослідницькі групи. Кожна група отримує завдання спростувати або підтвердити один із біологічних міфів, які представляють собою відомі чи маловідомі чутки, легенди, перекази, неперевірену, або здавалося б на перший погляд неймовірну інформацію про рослини. Діти мають зібрати інформацію з мережі Інтернет у вигляді фактів, достовірних даних та оформити результати медіа дослідження у вигляді електронної презентації, з подальшим публічним виступом по темі дослідження.

Час необхідний на виконання вправи: довготривалий варіант 90 хв. (короткотривалий варіант 45 хв.)

Застосування вправи: вказана вправа може бути застосована при вивченні та узагальненні навчального матеріалу на різних уроках по розділах програми «Рослини», «Різноманітність рослин» з предмета «Біологія».

Необхідне обладнання/матеріали: комп’ютери з підключенням до мережі Інтернет, мультимедійний проектор

Форма/метод роботи: групова форма роботи, медіа дослідження

Детальний опис вправи: дана вправа з медіаграмотності створена за мотивами американської науково-популярної телепередачі «Руйнівники міфів», що транслюється на каналі Discovery Channel, а також неодноразово показувалася на українських телеканалах. Ведучими передачі є дослідники, які використовують свої навички і досвід для експериментальної перевірки різних байок, чуток, легенд тощо. 

В ході виконання вправи з медіа грамотності «Руйнівники біологічних міфів» (Рослини) в ролі дослідників виступають діти. Вчитель є неупередженим ведучим (фасилітатором), що не втручається в процес дослідження. Клас розділяється на групи по 4-5 учнів. Кожна із груп отримує завдання спростувати або підтвердити один із біологічних міфів, які представляють собою відомі чи маловідомі чутки, легенди, перекази, неперевірену, або здавалося б на перший погляд неймовірну інформацію про рослини. Для цього учні мають зібрати достовірну інформацію з Інтернету. Кожна група має обрати капітана, який буде проводити розподіл завдань між дітьми та контролювати процес дослідження. Для роботи груп потрібні комп’ютери та підключення до мережі Інтернет. Дослідницький проект може бути реалізований у вигляді короткотривалого або довготривалого варіантів.

Довготривалий варіант розрахований на два уроки. Робота дослідницької групи включає три етапи. Перший етап (перший урок) – збір необхідної інформації. Кожна група виходячи з міфу, який їм дістався має визначити ключові слова, які будуть застосовуватися для пошуку необхідної інформації за допомогою пошукової системи браузера. Далі здійснюється безпосередній пошук інформації за напрямами: а) історія або легенда пов’язана з походженням міфу (за наявності); б) фотографії, малюнки, схеми, що дають візуальне уявлення про досліджуваний об’єкт, процес, явище; в) наукові факти, що можуть бути застосовані в якості доказів при підтвердженні, або спростуванні міфу; г) додаткова (цікава) інформація по відповідній темі. При цьому слід звернути увагу дітей на те, що при пошуку інформації необхідно звертатися до перевірений джерел: наукових статей, підручників, офіційних сайтів авторитетних установ, організацій, електронних енциклопедій тощо. Ще однією умовою пошуку інформації є перевірка достовірності зібраних даних за різними джерелами шляхом порівняння. Тобто, для того, щоб пересвідчитися у достовірності інформації потрібно використати, як мінімум, 4-5 джерел. Це дає змогу формувати у дітей навички пошуку правдивої інформації, критичне мислення та здоровий скептицизм, адже велика кількість інформації в мережі є недостовірною.

Другий етап (групове домашнє завдання) – аналіз, узагальнення інформації, формування висновків та оформлення результатів дослідження. В ході цього етапу діти набувають досвіду, як працювати з інформацією, вирізняти головне та формувати висновки в яких обґрунтовано доводити, що даний міф спростовано, або підтверджено. 

Результати дослідження оформляються у вигляді короткої презентації в програмі Microsoft Power Point (5 слайдів), де: 

1) слайд – назва міфу та хто приймав участь у його дослідженні; 

2) слайд – пояснення, історія або легенда пов’язана з походженням міфу (за наявності); 

3) слайд – фотографії, малюнки, схеми, що дають візуальне уявлення про досліджуваний об’єкт, процес, явище; 

4) слайд – додаткова (цікава) інформація по відповідній темі (про рослину); 

5) слайд – висновок, обґрунтоване пояснення, щодо підтвердження чи спростування міфу, який засвідчується «печаткою» експертної групи. 

Приклади презентації

Приклад презентації МІФ банан >>>
Завантажено: 4, розмір: 943.2 KB, дата: 07 Жов. 2023
Приклад презентації МІФ горіх >>>
Завантажено: 3, розмір: 825.4 KB, дата: 07 Жов. 2023
Приклад презентації МІФ ківі >>>
Завантажено: 3, розмір: 1.1 MB, дата: 07 Жов. 2023

Третій етап (другий урок) – публічний виступ. Презентація результатів дослідження проводиться за допомогою мультимедійного проектора. На цьому етапі у дітей розвиваються комунікативні навички, вміння доводити та відстоювати свою думку. По завершенні вчитель оцінює роботу експертної групи.

Якщо у вчителя не має можливості присвятити медіа дослідженню два уроки, можливе застосування короткотривалого варіанту. В такому випадку весь проект реалізується в межах одного уроку. При цьому учні не готують презентацію, в наслідок цього другий і третій етап об’єднується в один і спрощується. Публічний виступ проводиться без електронної презентації шляхом короткої 5 хв. доповіді по темі міфу.

Перелік тем, що пропонуються для дослідження:

  1. Папороть цвіте на свято Івана Купала;
  2. Плоди картоплі отруйні;
  3. Рослини «хижаки» вміють полювати;
  4. З рослин може утворюватися дорогоцінне каміння;
  5. Банан – це фрукт;
  6. Плід у полуниці – ягода;
  7. На хлібному дереві росте хліб;
  8. З молочного дерева добувають «молоко»;
  9. Цвітіння бамбуку означає його загибель;
  10. Існують дерева, що не горять;
  11. Рослини входять до складу гербів різних країн;
  12. Напій із кавових зерен називали «напоєм диявола»;
  13. Кавун – єдина культурна рослина, що не потребує поливу;
  14. Трояндова олія дорожча за золото;
  15. Є квіти, що пахнуть гнилим м’ясом;
  16. Листя деяких рослин можуть витримати людину на воді;
  17. Деревина залізної берези міцна, як однойменний метал;
  18. Одне дерево може утворити цілий ліс;
  19. Чемпіоном по швидкості росту серед рослин є бамбук;
  20. Молоді пагони «цукеркового дерева» на смак, як цукерки;
  21. В Індії росте «мильне дерево»;
  22. «Скажені огірки» стріляють насінням;
  23. З листя шовковиці виготовляють шовк;
  24. З бамбуку роблять водопровідні труби;
  25. Гладіолуси – квіти гладіаторів;
  26. Деякі рослини вміють швидко рухатися (мімоза, кислиця);
  27. Існують дерева, що висушують болота і не «дають тіні»;
  28. На динному дереві ростуть дині;
  29. Деякі рослини можуть жити кілька тисяч років;
  30. Калір-канда дерево, що «обманює шлунок»;
  31. Космея – «шоколадна квітка»;
  32. Існує фрукт зі смаком борщу і сальне дерево;
  33. Є квіти, що називаються «живі камені»;
  34. Плоди сейшельської пальми приносять удачу;
  35. Женьшень – рослина панацея;
  36. Мандрагора – магічна рослина;
  37. Беладонна допомагала жінкам бути красивими;
  38. Рослина амброзія – «їжа богів»;
  39. Помідор – «золоте яблуко»;
  40. Об дерево кебраччо ламаються сокири;
  41. Мамонтові дерева ростуть з тих часів коли на Землі існували мамонти;
  42. Золоте і срібне дерева існують;
  43. Війна червоної і білої троянди виникла через квіти;
  44. Дуріан – плід, що має дивовижний смак і гидкий запах;
  45. Авокано – найпоживніший у світі плід;
  46. «Квітка сміху» – викликає сміх;
  47. Пекуча кропива росте на кладовищах;
  48. Волоський горіх походить із Греції;
  49. Арахіс – горіх, що росте під землею;
  50. Путерія солодкувата – «магічний фрукт»;
  51. Основним елементом перших електричних лампочок був бамбук;
  52. Кора пробкового дуба – екологічний та дуже міцний матеріал;
  53. Ківі – штучно виведений фрукт, названий на честь птаха;
  54. Кокосовий горіх – не горіх, а пальма – не дерево;
  55. З плоду кокосової пальми можна добути кокосову воду і кокосове молоко;
  56. Часник захищає від «нечистої сили»;
  57. Ладанник – рослина, яка себе спалює;
  58. Неопалима купина – рослина, що не згорає;
  59. Кедрові «горішки» ростуть на кедрах;
  60. Для половини жителів на планеті рис є основним продуктом харчування;
  61. Фісташки збирають тільки в темний час доби;
  62. В Японії найвищою нагородою є орден хризантеми;
  63. З крокусів добувають найдорожчу приправу у світі;
  64. Ягода Pollia condensata блискуча, як бісер;
  65. Плід кавуна – найбільша ягода;
  66. Із залишків діатомових водоростей виготовляють динаміт;
  67. Кактуси поглинають шкідливе випромінювання;
  68. Підсилювач смаку винайшли завдяки дослідженню водоростей комбо;
  69. Замінник желатину агар-агар виготовляють з водоростей;
  70. Червоне і Саргасове море завдячують своїми назвами – водоростям;
  71. Ламінарія – «морська капуста»;
  72. Річка «Рідка веселка» завдячує своєю назвою різнокольоровим водоростям;
  73. Водорості можуть утворювати «кавуновий сніг»;
  74. Плоди банана радіоактивні;
  75. З листя кокаїнового куща і плодів рослини кола виробляють Кока-Колу.

Очікувані результати: У дітей формуються навички співробітництва, розвивається вміння критично оцінювати, визначати достовірну інформацію, використовувати наукові факти для формулювання власних суджень. Школярі навчаються знаходити, обробляти природничу інформацію з різних джерел та створювати на її основі власні комп’ютерні презентації. В учнів виникає зацікавленість та стійкий інтерес до вивчення біології.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Дітям пропонується хмара «тегів», які необхідно доповнити. За допомогою мультимедійного проектора можна вивести на великий екран слайд, де вказані варіанти:

  • я вже знаю …
  • я вмію … 
  • я розумію, що …
  • я можу …
  • було цікаво дізнатися, що …
  • мене здивувало …
  • мені захотілося … тощо.

Кожен учень вибирає по 1-2 пропозиції і закінчує їх.

Використані джерела: 

  1. Біологія. 6-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
  2. Цікава ботаніка. Посібник для вчителів і учнів – Житомир, 1999. – 208 с.
  3. Wikipedia Вільна енциклопедія [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://www.wikipedia.org/
  4. Цікаві факти [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://tsikavi-fakty.com.ua/
  5. Тут цікаво [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://tut-cikavo.com/
magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram