Тулбокс уроків медіаграмотності

Вправа “Мій медіа день”

Предмети: Громадянська освіта, Медіаграмотність в умовах війни, Факультатив
Застосування: Медіаграмотність для дорослих, На уроці, Поза уроком, Поза школою
Вік/клас: 10 клас, 11 клас, 12 клас, 9 клас, Навчання впродовж життя, Студенти
Методи: Групова робота, Ігрова діяльність, Кейси, Критичне мисленння, Мозговий штурм
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Новинна грамотність

ПІБ автора(ки) *: Срібна Ірина Сергіївна

Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*:  Комунальний заклад “Херснська обласна бібліотека для дітей імені Дніпрової Чайки” Херсонської обласної ради

Ваша посада*: завідуюча відділом бібліотечного прогнозування та інновацій

Короткий опис вправи, анотація*

Через допоміжні вправи “Маніпуляції в медіа”, “М-Е-Д-І-А головоломка” та основну вправу “Мій медіа день” підвести учасників тренінгу  до розуміння понять “медіастрави сьогодення”, “медіадієта”, “медіагігієна”.  Через символічні корисні “медіаснеки” довести учням/студентам важливість розвитку у кожної людини навичок критичного мислення, факчекінгу і в цілому медіаграмотності.

Мета вправи/заняття*: удосконалювати вміння учасників заходу аналізувати медіаповідомлення; 

сприяти розвитку критичного мислення, формуванню навичок відбору та аналізу  інформації; виховувати в учасників відповідальне ставлення до споживання будь-якої інформації. 

Необхідне обладнання/матеріали*: мультимедійне обладнання

Детальний опис вправи/уроку*

Тема: Мій медіа день

Мета: удосконалювати вміння учасників заходу аналізувати медіаповідомлення; 

сприяти розвитку критичного мислення, формуванню навичок відбору та аналізу  інформації; виховувати в учасників відповідальне ставлення до споживання будь-якої інформації. 

Обладнання: мультимедійне обладнання.

Онлайн інструменти: 

Скріншоти  ігор виглядають так:

Основна частина

Вступне слово модератора:

Медіа день кожної сучасної людини переповнений великою кількістю різноманітної інформації, перевіряти яку інколи просто немає часу. Повідомлення в месенджерах, новинні стрічки, професійні сайти і блоги, бігборди, радіо, книги, соціальні мережі та “сарафанне радіо” лише частина тієї інформації, з якою ми зустрічаємося щоденно напряму чи опосередковано, тож саме вона впливає на нашу підсвідомість і формує наші світоглядні позиції. І в реальному житті, і  у віртуальній площині ми щодня омримуємо  мегабайти   медіаповідомлень. Розвивати в собі уміння «споживати» лише достовірну інформацію, убезпечити себе від фейків, дезінформації, маніпуляцій та пропаганди, і навчитися їм активно протистояти – саме такі завдання стоять перед кожною людиною.  Тож сьогодні ми разом з вами спробуємо сформувати універсальну медіадієту. Але для цього нам потрібно виконати певні завдання, тож починаймо!

Вправа № 1 “Маніпуляції в медіа”

Працюємо за допомогою онлайн-сервісу  LearningApps за посиланням  https://learningapps.org/29838040

Завдання: кожну подію медіа можуть презентувати по-різному. Змінивши акценти, приховуючи факти, або додаючи певних суджень новина може набути зовсім іншого значення. Спробуйте розподілити запропоновані події за категоріями, беручи до уваги особливості кожного повідомлення.

Розподіляємо запропоновані події на 8 категорій, пригадуючи особливості кожної з них:

  • факт;
  • фейк;
  • клікбейт;
  • цензура;
  • пропаганда;
  • маніпуляція фактами.

(перечитуємо запропоновані на ігровому полі визначення та розподіляємо картки)

 Вправа № 2.  “М-Е-Д-І-А головоломка”

На інтерактивній дошці Padlet спробуємо разом із вами за домомогою перстановки складів утворити ті поняття, які безпосередньо відносяться до поняття “М-Е-Д-І-А”.

Учасники по-черзі аналізують склади і вибудовують із них певні слова. 

Підказка: кожне слово буде починатися з тієї літери під якою воно розміщене.

 У підсумку, після виконання всієї вправи учасники мають утворити такі слова: 

  • масовість, маніпуляція, месенджери;
  • емоції, експерти, екран; 
  • думка, достовірність, джерело;
  • інтернет, інформація, інтелект;
  • автор, алгоритми, аналіз. 

Аналізуючи слова, проводимо паралелі про ті події, які педували  нападу московії на Україну, і   безпосередньо ті, які відбуваються зараз.

Вправа № 3.”Мій медіа день”

Працюємо на дошці Padlet за посиланням, https://padlet.com/sribnajaira/padlet-kgwzj0jjg2szqmvz, використовуючи допоміжні картки “Медіастрави сьогодення” (електронна пошта, ютуб, фейсбук, інстаграм, Тік-Ток, газета (друкована і онлайн), фультфільми, професійні блоги,  сайти, «сарафанне радіо», ТБ, радіо «Свобода», радіо «Хіт FM», вайбер, ватсап, телеграм та ін.) 

– Завдання для учасників: пригадайте ваш типовий день та розподіліть  запропоновані допоміжні картки –”Медіастрави сьогодення” на часовому полі, обґрунтувавши свій вибір. Деякі “страви” можуть повторюватися упродовж дня декілька разів.

– Робота учасників. 

– Аналіз модератора.

Тож як не загубитися у такому потоці інформації та сформувати універсальну медіадієту? У цьому нам допоможуть сучасні «медіаснеки», які змусять вас включати критичне мислення, аналізувати медіаповідомлення та підходити більш свідомо до споживання медіапродуктів.

(Звертаємось до 2 частини завдань “Мій медіа день” на інтерактивній дошці Padlet)

https://padlet.com/sribnajaira/padlet-kgwzj0jjg2szqmvz

Допоміжні картки (корисні медіаснеки): антиклікбейтові горішки, фейкогінні хлібці, антиманіпулятивна пастила, шоколадні медіамінки, антишокові сири, фактчекінгові крекери, антикризові фрукти, цільнозернові першоджерела, сушені цифри, в’ялені експерти, соломка зі смаком інфодетоксу. 

Робота з допоміжними картками: завдання для учасників – пояснити доречність вживання певного снеку і розмістити його на часовій дошці «Мій медіа день», на якій вже розміщено “медіастрави сьогодення.”

Допоміжні запитання:

1. Де ви найчастіше натрапляли на клікбейтові заголовки? 

2. Хто є учасниками обов’язковими учасниками політичних ток-шоу? 

3. Які маніпуляції з цифрами спостерігаємо у медіа останнім часом??

3. Про які стандарти журналістики слід пам’ятати, аналізуючи новини? 

4. Які з інтернет-ресурсів можемо вважати достовірними?

5. Що таке “6 С” і “1 Г”, як з цим пов’язані сенсаційні новини? 

6. У яких медіа найчастіше зустрічаємо маніпулятивні заголовки?

7. Що каке фейк? На вашу думку, у яких соціальних мережах, поширюють найбільше фейкових новини?

8. Коли упродовж дня відчуваєте найбільший сплеск емоцій? Що з цим робити?

9. Як ви розумієте поняття інфодетокс? Які власні поради стосовно цього можете навести?

10. Яким вітчизняним і зарубіжним медіа довіряєте?  Коли медіа вважають надійним?

Матеріали для модератора

Вживання корисних «Медіаснеків» в щоденному інформаційному раціоні людини є дуже  важливим. Адже, це продукти з максимальною обробкою інформації, з низьким глікемічним індексом маніпуляцій,  та високим вмістом фактчекінгової клітковини. Щоденне вживання “корисних медіаснеків” впливає на загальний інфодетокс всього організму, робить “медіаперекуси” більш обдуманими та допомагає кожному споживачу інформації сформувати свої  правила медіадієти  серед яких: 

– аналіз першоджерел; 

– аналіз дотримання авторами  в повідомленнях журналістських стандартів; 

– імунізація від псевдоновин; 

– формування фактчекінгових навичок та інше.

Отже, чим більшим буде набір корисних «медіаснеків» в раціоні кожної людини, тим кращою буде медіадієта. А щоденне вживання «медіаснеків» – це справжній «ключ до медіаграмотності» кожної людини.

– Рефлексія

– Заключне слово модератора. 

– Підсумок гри. 

Очікувані результати*: формування поглибленого розуміння ролі інформації в сучасних умовах, значення засобів мас-медіа та інформаційних технологій в керуванні масовою свідомістю; підготовка учасників тренінгу до захисту від маніпуляцій свідомістю та пропаганди під час інформаційних війн; розвиток критичного мислення щодо інформації, навичок для збору та аналізу достовірної інформації.формування навичок факчекінгу та індивідуальної медіагігієни.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*

За допомогою вправи “5 відкриттів” учасники відповідають на одне із запитань:

1.Сьогодні я дізнався (-лась) про…

2. Найбільше мене здивувало…

3. Виникли несподівані думки про…

4. На тренінгу я відкрив (-ла) для себе…

5. Я зрозуміла (-в), що …..мені обов’язково стануть у нагоді в подальшому житті.

Використані джерела*

1. Медіаграмотність на уроках суспільних дисциплін: Посібник для вчителя / За ред. В. Іванова, О. Волошенюк, О. Мокрогуза – К.: Центр вільної преси

2.Медіаосвіта в школі та на уроці: Основи і приклади / За загал. ред. В.Ф. Іванова; Пер. з нім. В. Климченка. — К. : Академія української преси, Центр вільної преси, 2020. — 405 с.

3.Медіаосвітній порадник для педагога професійної освіти. Навчально-методичний посібник / Зоря Ю.М., Волошенюк О.В./ За редакцією Волошенюк О. В., Іванова В. Ф., Євтушенко Р. І. — Київ : Академія української преси, Центр вільної преси, 2022. — 61 с.