Тулбокс уроків медіаграмотності

Вправа “Пропаганда VS контрпропаганда”

Предмети: Громадянська освіта, Історія
Застосування: На уроці, Поза уроком
Вік/клас: 10 клас
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Кейси, Критичне мисленння
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Маніпуляція, Медіаспоживання (психологія сприйняття медіа), Мова ненависті

ПІБ автора(ки) *: Невтира Ольга Михайлівна

Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Енергодарська гімназія №2 Енергодарської міської ради Запорізької області

Ваша посада*:  учителька

Короткий опис вправи, анотація*

Вправу можна використовувати на уроках  історії України в 10 класі при вивченні розділу 6 “Україна в роки Другої світової війни” та  Громадянської освіти в 10 класі при вивченні  розділу 5 “Світ інформації та мас-медіа”. 

На основі візуальних джерел часів Другої світової війни розглядаються ідеологічні засади сталінського режиму та українського національно-визвольного руху в цей період. В якості візуальних джерел використані карикатури, плакати та грошові документи (облігації СРСР та бойовий фонд УПА) як радянського режиму, так і українського національно-визвольного руху.

Мета вправи/заняття*

  • дати  оцінку злочинній діяльності комуністичного тоталітарного режиму
  • виявляти розуміння глибини трагедії українців як бездержавної нації в  часи Другої світової війни
  • формувати навички критичного мислення та групової роботи

Необхідне обладнання/матеріали*

  • чисті аркуші, ручки, столи
  • роздруковані візуальні джерела

Детальний опис вправи/уроку*https://docs.google.com/document/d/1eZ8tsNBmJUNl-KWEseh5Yx3NkBCk9euFlRTT2tMPn8M/edit?usp=sharing

ОписЗображення, схема, фото, слайд з презентації, тощо
ЗАВДАННЯ.Учні та учениці класу попередньо об’єднуються у три  групи. Кожна група отримує по два візуальні джерела часів Другої світової війни. Перша група  – карикатури, друга група – облігації займу, третя група плакати (Додатки 2-4)  та аркуш із завданням до документів (Додаток 1). Одне джерело створене на замовлення радянської влади інше представниками українського національно-визвольного руху.  Завдання до документів – проаналізувати візуальні джерела, давши відповіді на питання:●      До яку виду медіа можна віднести подані ілюстрації?●      Виділіть факти і судження, які відображають ілюстрації●      Хто і з  якою метою створив ці документи?●      Які емоції викликають ілюстрації і чому? ●      Як ви оцінюєте подію, явище, процес, який відображає ілюстрація?Оголосіть завдання на загал і запропонуйте групам обговорити відповіді та зафіксувати їх на папері. Надайте час на виконання – 7-10 хвилин. Запросіть групи представити результати  на загал. Поставте питання всім групам: Які висновки щодо впливу наданих документів на населення можна зробити? Візуальні джерела створені на замовлення радянської влади мають маніпулятивний характерДЛЯ ВЧИТЕЛЯ. Повідомте учням, що під час вивчення теми “Україна в роки Другої світової війни” розглянемо як ворогуючі сторони використовували прийоми пропаганди у контропропаганди. СРСР в 20-30-ті роки ХХ століття  активно використовував пропагандистські технології. А під час Другої світової війни вони набули ще більшого розмаху. Потрібно було  мобілізувати населення та збройні сили  для ведення важкої війни, а також впливати на сили та населення, які вороже ставилися до радянської влади. У хід йшли візуальні документи, аудіо та відеотрансляції. Ми розглянемо як радянська влада вела пропаганду взагалі і зокрема проти українського національно-визвольного руху. В таких умовах учасники українського руху Опору повинні були організувати контрпропаганду. Національної української держави не існувало, проте було достатньо боєздатне військо — Українська повстанська армія. Вона воювала на кілька фронтів, насамперед проти більшовицької росії та ще проти нацистської Німеччини. Однак не обмежувалася лише збройним протистоянням, а вела й контрпропагандистську діяльність. У підпільних умовах керівники УПА налагодили потужну видавничу мережу і поширювали ідеї визвольної боротьби. Найбільшої популярності набули листівки-карикатури про більшовицьку брехню про рівність і братерство. А сам СРСР зображався як тюрма народів, причому не лише українського. [4]ПІДСУМУЙТЕ. Український національно-визвольний рух у роки Другої світової війни не міг  блокувати радянську пропаганду. Тому представники українського руху Опору вели контрпропагандистську роботу. Радянська пропаганда викликала емоційну реакцію. І переважно це були негативні емоції, дегуманізація ворога. Пропагандистські документи українського національно  визвольного руху спонукають людину аналізувати і думати над інформацією. Додаток 2  Каритактури для групи №1Додаток 2.1.Режим доступу: https://supportyourart.com/stories/haos-obraziv-plakaty-chasiv-drugoyi-svitovoyi-vijny/Додаток 2.2.Режим доступу: https://babel.ua/texts/82649-karikaturi-upa-1940-1950-h-rokiv-rosiya-grabuye-i-vbivaye-ukrajinciv-srsr-tyurma-narodiv-borotba-proti-stalina-ta-gitlera-istoriya-v-15-ilyustraciyah-memah  Додаток 3 Облігації займуДодаток 3.1.Режим доступу: https://violity.com/109119403-voennyj-zayom-200-rublej-1944-goda/?utm_source=also_like&utm_medium=voennyj-zayom-200-rublej-1944-goda&utm_campaign=350uahДодаток 3.2.Режим доступу: https://www.istpravda.com.ua/articles/2011/03/4/28939/Додаток 4ПлакатиДодаток 4.1.Режим доступу https://inspired.com.ua/creative/art/soviet-war-posters/ Додаток 4.2.Режим доступу: https://babel.ua/texts/82649-karikaturi-upa-1940-1950-h-rokiv-rosiya-grabuye-i-vbivaye-ukrajinciv-srsr-tyurma-narodiv-borotba-proti-stalina-ta-gitlera-istoriya-v-15-ilyustraciyah-memah
СЛОВНИК: Карикатура – малюнок, що зображує кого-, що-небудь у навмисне спотвореному, смішному вигляді. Режим доступу: http://sum.in.ua/s/karykaturaОблігації – це вид цінних паперів, що має певну вартість, встановлену емітентом (організацією-продавцем), та гарантує виплату покупцю цієї вартості у вигляді грошей чи майна у встановлений продавцем строк.Режим доступу: https://smarttender.biz/terminy/view/obligatsiya/Бойовий фонд –  грошові документи ОУН–УПА. Назва пов’язана із написами на грош. знаках – «На бойовий фонд ОУН–УПА», «На бойовий фонд УПА», «На бойовий фонд ОУН» та ін. (скорочено від бойовий фонд). Режим доступу: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=22991Плакат – малюнок з коротким текстом до нього, що закликає до чого-небудь, популяризує, рекламує щось. Режим доступу: http://sum.in.ua/s/plakat

Матеріали для учнів

Додаток 1 

Завдання  для роботи в групах

  • До якого виду медіа можна віднести подані ілюстрації?
  • Виділіть факти і судження, які відображають ілюстрації
  • Хто і з  якою метою створив ці документи?
  • Які емоції викликають ілюстрації і чому? 
  • Як ви оцінюєте подію, явище, процес, який відображає ілюстрація?
  • Що спільного і чим відрізняються надані документи?

Додаток 2

Додаток 2.1.Режим доступу: https://supportyourart.com/stories/haos-obraziv-plakaty-chasiv-drugoyi-svitovoyi-vijny/Додаток 2.2.
Режим доступу: https://babel.ua/texts/82649-karikaturi-upa-1940-1950-h-rokiv-rosiya-grabuye-i-vbivaye-ukrajinciv-srsr-tyurma-narodiv-borotba-proti-stalina-ta-gitlera-istoriya-v-15-ilyustraciyah-memah   

Додаток 3

Додаток 3.1.Режим доступу: https://violity.com/109119403-voennyj-zayom-200-rublej-1944-goda/?utm_source=also_like&utm_medium=voennyj-zayom-200-rublej-1944-goda&utm_campaign=350uahДодаток 3.2.Режим доступу: https://www.istpravda.com.ua/articles/2011/03/4/28939/

Додаток 4

Додаток 4.1.Режим доступу https://inspired.com.ua/creative/art/soviet-war-posters/Додаток 4.2.Режим доступу: https://babel.ua/texts/82649-karikaturi-upa-1940-1950-h-rokiv-rosiya-grabuye-i-vbivaye-ukrajinciv-srsr-tyurma-narodiv-borotba-proti-stalina-ta-gitlera-istoriya-v-15-ilyustraciyah-memah

Очікувані результати*

Навички й уміння з інфомедійної грамотності

  • уміння розрізняти факти і судження
  • уміння аналізувати візуальні джерела 
  • уміння ідентифікувати вплив медіа на емоції

Уміння працювати в групі

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*

  • здійснювати комунікацію; опрацьовувати інформацію  різних візуальних джерел, критично осмислювати її та використовувати для комунікації в усній та письмовій формі, для обстоювання власних поглядів, переконань, суспільних і національних цінностей;
  • критично оцінювати, виявляти маніпуляції історичною та актуальною для суспільства інформацією у процесі аналізу  медіа текстів
  •  

Використані джерела*

1.Агітація і пропаганда УПА: плакати, листівки та облігації. СКАНИ [Електронний ресурс] // Історична правда: електронна версія. – Режим доступу до ресурсу: https://www.istpravda.com.ua/artefacts/2011/03/7/29826/#nanogallery/ngy2p/0/7

2.Военный заём 200 рублей 1944 года. – Режим доступу до ресурсу: https://violity.com/109119403-voennyj-zayom-200-rublej-1944-goda/?utm_source=also_like&utm_medium=voennyj-zayom-200-rublej-1944-goda&utm_campaign=350uah

3.Ніл Хасевич. Людина, яка створила візуальний образ УПА [Електронний ресурс] // Історична правда: електронна версія. – Режим доступу до ресурсу: https://www.istpravda.com.ua/articles/2011/03/4/28939/

4.Пивоваров С., Спірін Є. Карикатури УПА 1940—1950-х років: росія грабує і вбиває українців, СРСР — тюрма народів, боротьба проти Сталіна та Гітлера. Історія в 15 ілюстраціях-мемах [Електронний ресурс] // Бабель: електронна версія. – Режим доступу до ресурсу: https://babel.ua/texts/82649-karikaturi-upa-1940-1950-h-rokiv-rosiya-grabuye-i-vbivaye-ukrajinciv-srsr-tyurma-narodiv-borotba-proti-stalina-ta-gitlera-istoriya-v-15-ilyustraciyah-memah

5.Хаос образів. Плакати Другої світової війни. – Режим доступу до ресурсу: https://supportyourart.com/stories/haos-obraziv-plakaty-chasiv-drugoyi-svitovoyi-vijny/