Тулбокс уроків медіаграмотності

Застосування пробіотиків для лікування розладів роботи кишечнику

Предмети: Біологія
Застосування: Медіаграмотність для дорослих
Вік/клас: 10 клас, 9 клас, Навчання впродовж життя
Методи: Аналіз медіатекстів, Групова робота, Дискусія, Критичне мисленння, Мозговий штурм
Теми медіаграмотності: Критичне мислення, Маніпуляція, Пошук і збір інформації, Реклама, Стереотипи

ПІБ автора(ки) *: Дегтярьова Наталія Сергіївна

Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Чернівецька ЗОШ І-ІІІ ступенів №25 Чернівецької міської ради

Ваша посада*: учителька біології

Короткий опис вправи, анотація*: Дане заняття (вправа) може бути використане для учнів 9-10 класів у курсі вивчення біології або основ здоров’я. В ході виконання учні ознайомляться з інформацією щодо недоцільності використання пробіотиків, навчаться розрізняти лікарські засоби та дієтичні добавки. 

Мета вправи/заняття*: Сформувати в учнів поняття про антибіотикотерапію та її вплив на організм людини, побічні дії; про пробіотики як дієтичні добавки. Розвинути критичне мислення, вміння аналізувати інформацію, робити висновки, відрізняти достовірну інформацію від фейків. Навчитися в інформаційному просторі шукати джерела інформації з достовірними даними.

Необхідне обладнання/матеріали*: індивідуальні гаджети учнів (телефони, планшети), М/М дошка або роздруковані QR-коди, відео-проєктор, на якому демонструватиметься відео, роздруковані картки (додаток 1, додаток 2), роздрукована інструкція до дієтичної добавки Лактіалє, доступ до мережі Інтернет.

Детальний опис вправи/уроку*

Вправа  з інтеграції медіаграмотності для учнів 9-10 класів

         Тема: Застосування пробіотиків для лікування розладів роботи кишечнику.

         За бажанням перед виконанням вправи можна об’єднати учнів у 2 групи. Перша група “Адвокати” — учні, які будуть говорити про “плюси” пробіотиків, інша — “Обвинувачі” — учні, які будуть виявляти “мінуси” препарату. За бажанням назви груп можна змінити. Можна працювати і з цілим класом (групою) учнів без об’єднання у групи. Потрібно виходити із кількості учасників груп, педагогічної майстерності учителя, часу проведення, на який розраховано вправу.

Мета і завдання: Сформувати в учнів поняття про антибіотикотерапію та її вплив на організм людини, побічні дії; про пробіотики як дієтичні добавки. Розвинути критичне мислення, вміння аналізувати інформацію, робити висновки, відрізняти достовірну інформацію від фейків. Навчитися в інформаційному просторі шукати джерела інформації з достовірними даними. 

Обладнання і матеріали: індивідуальні гаджети учнів (телефони, планшети), М/М дошка або роздруковані QR-коди, відео-проєктор, на якому демонструватиметься відео, роздруковані картки (додаток 1, додаток 2), роздрукована інструкція до дієтичної добавки Лактіалє, доступ до мережі Інтернет.

Компетенції, що розвиватимуть учні: вміння отримувати користь з досвіду, організація взаємозв’язку своїх знань і їх впорядкування, запит різних баз даних, отримання інформації, вміння працювати з документами та їх класифікація, критичне ставлення до різних аспектів розвитку суспільства, вміння спрацювати в групі, вміння використовувати нові технології інформації та комунікації.

Очікувані результати: – учні розуміють значення понять “мікрофлора кишечника (мікробіота)”, “пробіотки”, “антибіотики”, “антибіотикотерапія”, “лікарський засіб”, “дієтична добавка”. Усвідомлюють різницю між вірусними та бактеріальними інфекціями, та різницю їх лікування. Розуміють, як отримати та проаналізувати достовірну інформацію та фейки.

Місце в навчальній програмі:

Предмет: біологія

Клас: 9(10)

Навчальні теми, на яких може бути використана вправа: Біологія як основа біотехнології та медицини (9 клас). Будова бактеріальної клітини, біорізноманіття (10 клас).

або

Предмет: основи здоров’я

Навчальні теми, на яких може бути використана вправа: Дотримання здорового способу життя. Сучасне уявлення про здоров’я. Взаємозв’язок фізичної, психічної, соціальної і духовної складових здоров’я. Чинники, що впливають на показники здоров’я населення. Сфери життя людини. 

Приблизний час на виконання завдання: 35-40хв.

Технологія дій учня та вчителя, етапи виконання вправи

№ етапу з/пДії учителяДії учнівОчікувані результати
1.Вступ до заняття. Учитель ставить питання: по яким причинам у людей найчастіше виникає розлад роботи ШКТ (діарея)?  Після відповідей учнів учитель особливу увагу звертає на таку причину виникнення діареї, як прийом деяких препаратів, а саме — антибіотиків.Розмірковують про причини виникнення діареї у людини.  Учні висувають припущення про причини виникнення діареї: – отруєння;- прийом деяких ліків;- вживання в їжу немитих овочів або фруктів;- немиті руки;- отруєння алкоголем:- кишкова інфекція тощо.
2.Основна частина. Учитель пропонує учням з’ясувати принцип роботи антибіотиків. Учні опрацьовують інформацію за посиланням https://www.oblses.ck.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=3233:yak-pratsiuiut-antybiotyky-ta-yikhni-osnovni-vydy&catid=41:2013-05-13-02-14-47&Itemid=57Опрацьовують інформацію за посиланням. Учні роблять висновки, що антибактеріальні препарати діють лише на бактеріальну інфекцію, і не діють у випадку вірусної інфекції. Визначити тип інфекції можна за аналізом крові. Призначення антибіотиків здійснює лише лікар. При неконтрольованому прийомі антибіотиків може виникнути антибіотикорезистентність. 
3. Учитель ставить питання, що можна робити, якщо у людини виникає діарея при антибактеріальні терапії? Учні висувають припущення.Учні або не знають, що робити (не стикались із такою ситуацією, або приймали препарати, які їм пропонували батьки, не задумувались над цим), або відповідають, що приймали спеціальні “пробіотики”, знають, який принцип роботи цих препаратів.
4. Учитель пропонує учням переглянути ролик (рекламу) препарату Лактіалє https://www.youtube.com/watch?v=IOgnvR-klB0&ab_channel=%D0%A4%D0%B0%D1%80%D0%BC%D0%B0%D0%BA-FarmakУчні дивляться ролик. Після перегляду висувають припущення.Учні висувають припущення, про те, що це, напевно, дієвий препарат, адже його рекламу вони неодноразово бачили по телебаченню. Після перегляду висловлюють свої думки, як вони зрозуміли суть ролика. Можливо є досвід прийому таких препаратів. 
5.Учитель ставить питання :1) Чи допомагає цей препарат при розладах роботи шлунково-кишкового тракту?2) Чи був у вас досвід, коли розлад роботи шлунково-кишкового тракту минав без прийому пробіотичних препаратів? Що ви робили в такому випадку? Учні відповідають на питання учителя.1) У рекламі говорять, що цей препарат допомагає при діареї, яка виникає внаслідок прийому антибіотиків.2) Маю/не маю досвіду прийому препарату. Якщо маю — допоміг/не допоміг. Є досвід, коли після антибіотикотерапії діарея минала без прийому пробіотиків.
6.Учитель пропонує учням ознайомитись із інструкцією до препарату. Слід звернути увагу на наступні пункти: – хімічний склад препарату; – показання для прийому; – форма випуску препарату; – чи є лікарським засобом;  – протипоказання для прийому. https://laktiale.ua/storage/origin/products/10/7fd47b4c0a59964041b441cc95aa85a9.pdf Чому даний препарат не є лікарським засобом? Чому він має маркування “Дієтична добавка”?Учні вивчають інструкцію, заповнюють додаток 1 (його потрібно попередньо роздрукувати). Дають визначення поняттям “лікарський препарат” і “дієтична добавка”.Слід звернути увагу учнів на наступні пункти: – хімічний склад препарату;- показання для прийому;- форма випуску препарату;- чи є лікарським засобом;- протипоказання для прийому (додаток 1).  
7.Учитель пропонує учням ознайомитись із інформацією щодо складу кишкової мікрофлори людини. https://www.bsmu.edu.ua/blog/mikrobiota-kyshkivnyka-ta-yiyi-vplyv-na-organizm-lyudyny/Учні опрацьовують інформацію. Заповнюють додаток 2.Учні розуміють, який склад кишкової мікрофлори у людському кишківнику. Визначають її функції. Роблять висновки, що мікрофлора відіграє важливу роль в організмі людини.
8. Учитель пропонує учням ознайомитись із статтею, у якій проаналізовано дію пробіотиків на відновлення мікрофлори.https://www.bbc.com/ukrainian/vert-fut-47005068  Особливу увагу слід звернути на те, що дана стаття посилається на наукову статтю, в якій було проаналізовано 82 медичні дослідження за участі 12тис пацієнтів. https://www.bbc.com/future/article/20190124-is-it-worth-taking-probiotics-after-antibioticsУчні опрацьовують статтю. Тезисно формулюють висновки, які зробили автори цієї статті.Очікувані висновки від учнів:- дослідники виявили, що вживання пробіотиків після антибіотиків насправді затримує відновлення флори кишківника;- достатньої кількості досліджень будь-якого певного пробіотика просто не існує (тому пробіотики неможливо зареєструвати, як “лікарський засіб”);- організму здорової людини пробіотики, як правило, не завдають шкоди;- існують дані про те, що пробіотики можуть сприяти поширенню грибкової інфекції в крові у більш вразливих пацієнтів;- пробіотики, як з’ясували вчені, перешкоджали самому процесу відновлення, тобто їхня дія насправді була протилежною.  
9Учитель ставить питання: як відновлюється мікрофлора кишківника, якщо пробіотики не діють?Учні дають відповідь на поставлене питання. Очікувані відповіді:- бактерії мікрофлори не гинуть усі при антибіотикотерапії. Більша частина їх виживає і швидко відновлюється, тому, що бактерії швидко розмножуються;- відновленню мікрофлори сприяє збалансоване харчування, яке містить багато клітковини, пектину та інших сполук, які є джерелом поживних речовин для бактерій.
10.Рефлексія.Учитель пропонує учням проаналізувати джерела інформації, які були опрацьовані під час заняття. Що об’єднує їх усі? Що відрізняється?Учні розмірковують і висувають припущення.Можливі припущення учнів:- деякі джерела були достовірні, оскільки вони посилалися на офіційні дані або багаторічні дослідження. – комерційна реклама дієтичної добавки Лактіалє містить маніпуляції, які не підтверджені медичними дослідженнями (про що свідчить інструкція до препарату, в якому зазначається, що це дієтична добавка, а не лікарський засіб).
11.Підсумки заняття.Учитель просить учнів зробити підсумки. 1)Що нового вони дізналися? 2)Як можна розрізнити рекламну маніпуляцію та достовірну інформацію?Учні роблять висновки.1)Учні розповідають, що нового вони дізнались. 2) Розрізнити рекламну маніпуляцію і достовірну інформацію можна, якщо перевірити сумнівні дані за офіційними джерелами — сайтами МОЗу, науковими дослідженнями, вивчивши інструкції до препаратів тощо.

Додаток 1

Препарат “Лактіалє”

1. Хімічний склад препарату   
2. Показання для прийому   
3. Форма випуску препарату   
4. Чи є лікарським засобом   
5.Протипоказання для прийому   

Лікарський препарат — це ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Дієтична добавка — це ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Додаток 2

Мікрофлора кишечнику людини

 Який склад мікробіому кишечнику? 
Скільки видів бактерій зустрічається в мікробіомі людського кишечнику? 
 В якому відділі кичешнику найменша кількість бактерій? Чому?  
 В якому відділі кичешнику найбільша кількість бактерій? Чому?  
 Які функції мікрофлори киишечнику?   

Очікувані результати*: учні розуміють значення понять “мікрофлора кишечника (мікробіота)”, “пробіотки”, “антибіотики”, “антибіотикотерапія”, “лікарський засіб”, “дієтична добавка”. Усвідомлюють різницю між вірусними та бактеріальними інфекціями, та різницю їх лікування. Розуміють, як отримати та проаналізувати достовірну інформацію та фейки.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*: Учитель просить учнів зробити підсумки. 

1)Що нового вони дізналися? 2)Як можна розрізнити рекламну маніпуляцію та достовірну інформацію? 

1)Учні розповідають, що нового вони дізнались. 

2) Розрізнити рекламну маніпуляцію і достовірну інформацію можна, якщо перевірити сумнівні дані за офіційними джерелами — сайтами МОЗу, науковими дослідженнями, вивчивши інструкції до препаратів тощо.

Використані джерела*

https://www.oblses.ck.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=3233:yak-pratsiuiut-antybiotyky-ta-yikhni-osnovni-vydy&catid=41:2013-05-13-02-14-47&Itemid=57
https://laktiale.ua/storage/origin/products/10/7fd47b4c0a59964041b441cc95aa85a9.pdf
https://www.bsmu.edu.ua/blog/mikrobiota-kyshkivnyka-ta-yiyi-vplyv-na-organizm-lyudyny/
https://www.bbc.com/ukrainian/vert-fut-47005068
https://www.bbc.com/future/article/20190124-is-it-worth-taking-probiotics-after-antibiotics
https://www.aup.com.ua/uploads/Mediahramotnist_Biology_2020_%D1%84%D1%96%D0%BD.pdf